El Govern paga 479 M€ amb recursos propis a Cedinsa per quedar-se l'Eix Transversal
Trencar el contracte permetrà estalviar quasi 800 M€ fins al 2040
BarcelonaA partir de l'1 de gener del 2023 l'Eix Transversal (la C-25) deixarà de ser una concessió amb peatge a l'ombra i la Generalitat en tindrà la gestió directa. El Govern ha fet efectiu aquest dimecres el pagament de 479,3 milions d'euros a la concessionària Cedinsa, de manera que la via passarà a ser gestionada directament pel departament de Territori. Amb aquesta mesura, el Govern preveu un estalvi net total de 781 milions d'euros fins al 2040, quan acabava la concessió.
El contracte de concessió del 2010 obria tres finestres perquè el Govern pogués recuperar la gestió directa de la via. La primera finestra, el 2017, la va intentar activar l'aleshores secretari d'Economia i ara president de la Generalitat, Pere Aragonès, però l'aplicació del 155 va frustrar l'operació. La segona finestra era aquest 2022 i l'anterior conseller d'Economia, Jaume Giró, va dissenyar l'operació per recuperar la concessió que ara ha tancat la nova titular de la cartera, Natàlia Mas.
Per poder recuperar la gestió directa d'aquesta autovia, el Govern havia de pagar aquests 479 milions a Cedinsa, la concessionària que inicialment van constituir constructores catalanes però ara controlada pel fons francès Vauban Infrastructure Partners. Tot i que l'anterior conseller d'Economia havia plantejat finançar l'operació amb recursos externs o fins i tot del FLA, finalment la Generalitat ha pagat amb romanents de tresoreria, és a dir, amb recursos propis. Un sistema que permet desactivar un dels recursos contenciosos plantejat per Cedinsa, que demanava parar l'operació si es recorria a finançament de la Generalitat.
No obstant això, fonts de la conselleria d'Economia admeten que hi haurà litigis per aquesta operació, ja que Cedinsa no volia renunciar a la concessió, però s'han mostrat convençudes que l'operació és correcta i podrà tirar endavant. Un altre litigi pot venir per un crèdit participatiu de 50 milions que la Generalitat va donar a la concessionària, del qual queda un saldo viu de poc més de 30 milions.
"És l'operació d'estalvi més important dels últims 10 anys", ha assegurat la consellera d'Economia, Natàlia Mas, després de fer el pagament. L'estalvi es calcula en 46 milions d'euros anuals i, a més, la Generalitat reduirà el seu deute en 354 milions d'euros, que estaven associats a aquesta concessió. Un estalvi net, és a dir, descomptant les despeses que generarà el manteniment i explotació de la via, que ara haurà d'assumir el Govern, i que es calcula en uns 15 milions d'euros anuals, segons el conseller de Territori, Juli Fernàndez. Natàlia Mas ha incidit en el fet que aquesta operació "permetrà alliberar recursos per destinar-los a projectes coherents de futur".