La Generalitat presenta un nou impost sobre la contaminació portuària dels grans vaixells
El Govern calcula una recaptació de 7,5 milions amb el nou tribut
BarcelonaEl departament d'Acció Climàtica de la Generalitat ha presentat aquest divendres un nou impost que grava les emissions portuàries dels vaixells de gran tonatge. Amb el nou tribut, la Generalitat espera ingressar uns 7,5 milions d'euros anuals.
Els diners recaptats amb l'impost es destinaran al fons per a la protecció de l'ambient atmosfèric, gestionat pel mateix departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural i que finança despeses i inversions de l'administració en protecció de l'atmosfera, reducció de la contaminació acústica i millora de la qualitat de l'aire. “Ens cal prémer l’accelerador de la transició verda, adaptar-nos als nous escenaris i mitigar els efectes negatius de tot allò que fins ara no hem fet bé”, ha assegurat el conseller d'Acció Climàtica, David Mascort, en la roda de premsa de presentació del nou tribut.
La creació de l'impost és un mandat de la llei del canvi climàtic aprovada el 2017 pel Parlament de Catalunya. El text legal ha superat la primera fase d'audiència i informació pública, però encara ha de rebre un dictamen previ del Consell de Treball, Econòmic i Social abans de ser aprovat pel consell executiu. Una vegada el Govern l'aprovi, el text s'enviarà al Parlament.
"Objectiu ambiental"
El nou impost afectarà vaixells de més de 5.000 tones i l'hauran d'abonar les empreses navilieres i armadores. Segons el Govern, afectarà principalment "transbordadors, tancs, portacontenidors, creuers, petroliers, vaixells de càrrega i d’altres considerats grans vaixells que atraquin en ports catalans". L'import a pagar serà d'un euro per cada quilogram d'òxids de nitrogen (NOx) i matèries particulades (PM) emesos per embarcació, amb una càrrega mitjana de 759 euros per nau, segons les estimacions del departament.
No obstant això, la Generalitat ha assegurat en un comunicat que "l’objectiu és ambiental i no recaptatori", per la qual cosa ha inclòs bonificacions a les naus que tinguin certificats de millora energètica o de registre al sistema de gestió i auditoria ambiental de la Unió Europea. Igualment, hi ha excepcions als grans vaixells que prestin serveis públics o d'ajuda humanitària o que es vegin obligats a fondejar o atracar en ports catalans fruit de situacions de força major o perill. L'avantprojecte també oferirà rebaixes per connexions a la xarxa elèctrica portuària i als vaixells que alimentin tots els serveis amb electricitat subministrada per bateria interna, així com reduccions a empreses que operin línies d'interès públic entre Catalunya i les Balears.