Competència xifra en 240.000 els afectats pels rebuts de la llum inflats
La CNMC calcula que 150.000 clients no van ser informats de manera transparent
BarcelonaLa Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) estima que van ser aproximadament 240.000 els contractes de subministrament elèctric afectats per un preu més alt del que els corresponia pels canvis normatius introduïts l'1 de juny passat. La CNMC va anunciar aquesta setmana que havia detectat casos en què el terme d'energia era fins a un 30% superior al que tocava legalment. Aquest divendres, el blog de l'organisme ha facilitat algunes dades, malgrat que continua sense identificar quines comercialitzadores van cometre aquestes pràctiques.
De moment, les tres grans elèctriques espanyoles –Endesa, Iberdrola i Naturgy– han dit que van facturar correctament i que Competència no els ha demanat informació.
Competència indica que un 1,4% dels contractes que va supervisar en la primera fase de l'anàlisi mostraven aquestes irregularitats, és a dir, uns 244.000 contractes de subministrament. En aquesta primera anàlisi s'ha tingut en compte la informació de les 25 comercialitzadores amb més quota de nombre de subministraments, cosa que representa una quota de mercat del 91% del total de punts de subministrament en mercat lliure en baixa tensió i el 84% del total d'energia en mercat lliure en baixa tensió.
En 90.000 d'aquests contractes el comercialitzador ha informat el client, mitjançant comunicació específica per a aquesta qüestió, de la introducció de modificacions més enllà de les que corresponen al mer trasllat dels components regulats, donant per tant al client la possibilitat de rescissió del contracte sense penalització, d'acord amb la normativa vigent.
Però en la resta dels casos, és a dir, uns 150.000 contractes, no ha existit aquesta comunicació transparent als clients: no s'ha informat sobre l'actualització de preus feta i s'ha indicat incorrectament que aquesta actualització s'ha fet per recollir la variació dels components regulats.