Competència multa l'energètica catalana Audax amb 9,2 milions
La CNMC assegura que l'empresa feia servir estratègies "d'engany i confusió" per captar clients
BarcelonaLa Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) ha sancionat amb 9,25 milions d'euros l'energètica catalana Audax Renovables i les seves filials ADS Energy, Ahorreluz, By Energyc, Iris Energia i Masqluz per captar clients de llum i gas d'altres companyies mitjançant pràctiques fraudulentes. En un comunicat enviat a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV), la companyia fundada per José Elías ha explicat aquest dilluns que interposarà un recurs contra la multa "amb l'objectiu de resultar-ne indemne".
Concretament, segons ha detallat el supervisor dels mercats i de la competència, les comercialitzadores del grup Audax van dur a terme "actes d'engany i confusió" per propiciar que clients que tenien el seu contracte amb comercialitzadores rivals passessin a formar part de la seva cartera de clients domèstics d'electricitat i gas. Unes pràctiques que van tenir lloc, segons la CNMC, del gener del 2018 a l'octubre del 2021. La informació de la investigació es va recollir a través de diverses denúncies presentades davant de la CNMC per entitats com l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU).
Un cop instruït l'expedient, Competència ha acreditat que les comercialitzadores d'Audax sancionades feien servir estratègies com l'intent de captació de clients fent-se passar per la seva companyia habitual o la comunicació als consumidors d'una suposada actualització o renovació de la tarifa. En aquests casos, el regulador també argumenta que Audax simulava ser una empresa rival o oferia als consumidors suposats descomptes a la tarifa i els assegurava que seguirien vinculats al seu proveïdor habitual.
Comunicació "enganyosa"
Segons la CNMC, altres estratègies adoptades per Audax van ser comunicar un suposat canvi obligatori de comercialitzadora a causa d'una desaparició o canvi de denominació de la companyia habitual o informar-los d'un suposat canvi de facturació o de distribuïdora. Així mateix, segons l'organisme de la competència, ha quedat acreditat que aquestes conductes deslleials van ser dutes a terme de forma generalitzada i van afectar milers de clients, incloent-hi consumidors vulnerables.
La CNMC ha recordat que l'empresa podrà interposar directament un recurs contenciós administratiu davant l'Audiència Nacional en el termini de dos mesos a partir de l'endemà de la notificació.