Construcció

Competència multa amb 61 M€ una dotzena de constructores

La CNMC considera que formaven un càrtel en el manteniment de carreteres i els prohibeix contractes amb les administracions

La Comissió Nacional dels Mercats i de la Competència (CNMC) ha sancionat amb un total de 61,3 milions d'euros 12 empreses, entre les quals hi ha filials de les constructores d'Acciona, ACS, OHL, Ferrovial, FCC, Elecnor, Copcisa i Sacyr, per una infracció constitutiva d'un càrtel que alterava les licitacions de serveis de conservació i explotació de carreteres convocades pel ministeri de Foment entre els anys 2014 i 2018, segons ha informat aquest divendres la CNMC. Competència ha subratllat que es tracta d'una infracció molt greu prohibida per l'article 1 de la llei de defensa de la competència i el 101 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea i ha sancionat, a més, aquestes empreses amb la prohibició de fer contractes amb les administracions públiques. Aquest no és el primer cas que la CNMC posa multes milionàries a constructores. Ja ho va fer el 2019 per haver-se repartit les obres d'Adif.

Inscriu-te a la newsletter Primer set per al SabadellInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Les empreses sancionades per formar part d'aquest càrtel són Acciona Manteniment i solidàriament la seva matriu Acciona; Aceinsa; Alvac; API i solidàriament la seva matriu ACS; Audeca i solidàriament la seva matriu Elecnor; Copasa; Elsamex; Elsan i solidàriament la seva matriu OHL; Ferroser i solidàriament la seva matriu Ferrovial; Innovia i solidàriament la seva matriu Copcisa; Matinsa i solidàriament la seva matriu FCC, i Sacyr Conservación i solidàriament la seva matriu Sacyr. Competència subratlla que "l'especial complexitat i nocivitat del càrtel" per a l'interès general han estat considerades com a agreujant a l'hora d'establir l'import de les multes.

Cargando
No hay anuncios

La sanció més gran correspon a API (ACS), amb 11,78 milions d'euros. La filial de FCC, Matinsa, ha estat multada amb 8,5 milions, mentre que Ferroser (Ferrovial) ha estat sancionada amb 5,7 milions d'euros. La multa a la filial de Sacyr és de 5,17 milions, mentre que Elsan (OHL) ha estat sancionada amb 3 milions d'euros; Acciona Manteniment amb 2,33 milions, Innovia (Copcisa) amb 3,35 milions, i Audeca (Elecnor), amb 2,6 milions. La multa a Alvac ascendeix a 5,8 milions, la de Copasa arriba als 5,6 milions, i la d'Elsamex supera els 4 milions.

Cargando
No hay anuncios

Descompte a Aceinsa per col·laborar

En el cas d'Aceinsa, inicialment sancionada amb 3,2 milions, l'empresa s'ha acollit al programa de clemència de la CNMC, per la qual cosa no se li aplica la circumstància agreujant i es veurà beneficiada d'un descompte del 50% de la sanció imposada (en total haurà d'abonar 1,6 milions), i queda exempta, a més, de l'aplicació de la prohibició de fer contractes amb l'administració. Pel que fa a aquesta mesura, la CNMC ha decidit remetre a la Junta de Contractació de l'Estat la notificació d'aquesta resolució perquè s'iniciï el procediment per determinar la durada i l'abast d'aquesta prohibició a les empreses multades.

Cargando
No hay anuncios

Segons la CNMC, les empreses sancionades participaven sistemàticament en totes les licitacions acordades restringint el nombre d'ofertes a la baixa superiors a un llindar predeterminat pel càrtel que podien presentar. La CNMC ha pogut acreditar que el càrtel va operar entre el febrer del 2014 i el desembre del 2018, tot i que ha detectat converses des del 2009. Les empreses participants es van adjudicar 71 licitacions d'un total de 101 que va treure el ministeri de Foment relacionades amb la prestació de serveis de conservació i explotació de la xarxa de carreteres de l'Estat. L'import total de les adjudicacions a empreses del càrtel va superar els 530 milions d'euros, fet que suposa el 63% de l'import total adjudicat pel ministeri per als serveis de conservació de les xarxa de carreteres de l'Estat.

El funcionament del càrtel es desenvolupava a través de reunions "per prendre cafè" en què les empreses que en formaven part establien periòdicament els criteris de coordinació de les ofertes econòmiques a presentar en les licitacions del ministeri de Foment per als serveis de conservació de carreteres de l'Estat, segons Competència.