Economia31/08/2015

Competència es fixa en CLH, el gran desconegut del sector

Vol limitar el pes de les petrolieres en la companyia

X.g.
i X.g.

BarcelonaLa Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) ja fa temps que té en el punt de mira el mercat energètic i, en particular, el dels carburants. Fa estudis sobre els preus de la gasolina i el gasoil i publica mapes sobre on hi ha les gasolineres més barates. També ha utilitzat el mètode de la sanció i ha fet recomanacions al ministeri d’Indústria i Energia. “Hem de canviar moltes coses, com la mentalitat dels que pensen que la falta de competència és un mal menor”, ha dit el president de la CNMC, José María Marín Quemada.

Inscriu-te a la newsletter Tot va lent, fins que va de pressaInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Però l’organisme que presideix Marín Quemada vol que la competència s’estengui a tota la cadena. Per això ara ha iniciat una nova campanya, en la qual ha fixat els ulls en un dels operadors més desconeguts del sector: la Compañía Logística de Hidrocarburos (CLH). Hereva d’una part de l’antic monopoli de l’Estat, té dipòsits per emmagatzemar combustible i oleoductes que li donen el control de la distribució a l’engròs dels carburants.

Cargando
No hay anuncios

És per això que la CNMC ha fet una sèrie de recomanacions a aquesta companyia. La principal passa per limitar el pes de les grans petrolieres en el seu accionariat. Segons la informació corporativa que CLH té penjada a la web, Repsol controla un 10% del capital, Cepsa un 9,5%, i BP el 5%. Competència recomana limitar al 4,99% la participació en l’accionariat de CLH de qualsevol que tingui activitats de refinament a Espanya, a més de prohibir-los la presència al consell d’administració. A més, la CNMC creu que hauria d’autoritzar les tarifes que la Compañía Logística de Hidrocarburos aplica en la seva xarxa de transport. I també considera que aquestes tarifes s’haurien de fixar basant-se en el cost de prestació del servei i millora de l’eficiència.

Igualment, l’organisme pensa que la CLH hauria de desglossar en les seves factures els costos d’emmagatzematge, transport per oleoducte i altres activitats. També li recomana promoure la connexió física de la xarxa d’oleoductes espanyola amb la d’altres estats. D’altra banda, l’organisme que vetlla per la competència també vol limitar la influència que les grans companyies de refinament tenen en la Corporació de Reserves Estratègiques de Productes Petrolífers (CORES). Aquest és l’encarregat de mantenir les reserves mínimes per a l’Estat. Segons Competència, seria millor constituir una nova entitat de gestió de les existències mínimes de seguretat totalment independent dels operadors.