Tot a punt per a les rebaixes després d'un "molt bon" Nadal
El Consell de Gremis calcula que cada comprador gastarà uns 80 euros en ofertes i descomptes
BarcelonaEls comerciants afrontaran aquest cap de setmana un nou període de rebaixes amb un inici atípic, ja que començaran en diumenge, però ho faran amb satisfacció després d'una campanya nadalenca que ha deixat, en general, bons resultats.
El Consell de Gremis de Comerç, Servei i Turisme espera un increment de les vendes del 5% en comparació amb les rebaixes del 2023. De mitjana, l'organització calcula que cada client gastarà entre 75 i 80 euros durant aquests dies, una xifra "en què es veu reflectit no tant el previsible augment de les vendes com la dels preus com a efecte de la inflació", apunta en un comunicat emès aquest divendres el Consell, que agrupa una trentena d'organitzacions professionals de Catalunya.
"La data d'inici no és la millor", diu Gabriel Jené, president de Barcelona Oberta, l'associació d'eixos comercials i turístics de la capital catalana, sobre l'inici de les rebaixes en diumenge. Malgrat això, però, igual que l'any passat es mostra optimista: "Diumenge serà un dia bo. Nadal ha sigut força potent", indica, per la qual cosa la nova campanya de descomptes "apunta" que mantindrà el ritme de les últimes setmanes.
També ho veu així Àlex Goñi, president de la sectorial de Barcelona de Pimec i expresident de la sectorial de comerç d'aquesta patronal. "Hem tingut un molt bon Nadal, fins i tot millor del que esperàvem", assenyala.
Hi ha diversos factors que expliquen per què la campanya nadalenca ha anat bé. Per començar, la inflació no es troba als nivells del 2022, quan es van registrar les pujades més fortes del cost de la vida arran de la invasió russa d'Ucraïna. Aquest 2023 els preus han seguit augmentant, però a un ritme inferior: l'índex de preus al consum (IPC, l'indicador que mesura l'evolució dels preus) a Catalunya el desembre del 2022 era un 5,2% més alt que un any abans, i previsiblement el mes passat la taxa era del 3% (les dades oficials es coneixeran el 12 de gener).
Els comerciants noten la inflació, "sense cap mena de dubte", diu Jené, però el sector esperava "haver-ho notat més durant el Black Friday", quan comptaven que les ofertes d'aquella setmana animarien moltes famílies a avançar les compres de Nadal. Finalment, però, no ha sigut així: el pont de la Puríssima "va aguantar molt bé" el ritme de compres, així com els dies previs a Nadal i la setmana actual, entre Cap d'Any i Reis.
Un altre element a tenir en compte, segons Jené, és que aquest hivern encara "no ha fet fred". Això convida la gent a sortir al carrer i anar de compres, cosa que incentiva les vendes, però alhora té un impacte en el sector de la moda, un dels que més volum de vendes tenen en aquestes dates –tant per Nadal com per les rebaixes–, ja que es compra menys roba d'hivern. El fet que s'esperin canvis de temps, amb pluja i una baixada de les temperatures els pròxims dies, fa ser optimistes els comerciants.
Un tipus de compra diferent
El Consell de Gremis critica que des de "la desregulació" de les rebaixes, el 2012, "són moltes les grans marques i cadenes que ja han penjat els cartells de descomptes fins i tot abans que acabés el 2023". Segons els gremis catalans, aquesta situació "desvirtua totalment l'objectiu original de les rebaixes i perjudica els formats de comerç més petits". En aquest sentit, Jené considera que els últims anys el Black Friday és el període de rebaixes que la majoria de la població "té més present". "Era un divendres, però ja s'ha popularitzat a tota aquella setmana", afegeix el president de Barcelona Oberta.
Tot i això, Jené assegura que les rebaixes del mes de gener "continuen sent importants", encara que el fet que al novembre hi hagi hagut el Black Friday en "dilueix l'efecte psicològic" lleugerament. Per la seva banda, Goñi ressalta que les rebaixes que comencen diumenge "encara han quedat" en l'imaginari i molts consumidors les esperen. "Les que ja no es recorden són les d'estiu", indica el dirigent de Pimec.
A tots els efectes, aquest període de rebaixes hivernals acostuma a "durar poc", concretament unes dues setmanes, diu Goñi, tot i que els comerços mantinguin descomptes duran més temps. Tanmateix, tenen èxit perquè permeten als ciutadans fer un tipus de compra diferent. "No són grans compres, perquè les compres grans són per Nadal", indica. Jené hi coincideix: "Nadal és un temps de compartir i es compra per regalar", mentre que durant les rebaixes es concentren "compres de conveniència i necessitat del dia a dia", explica.