Comerç

Guia pràctica per sobreviure al Black Friday

Els descomptes massius del Divendres Negre poden dur a un consumisme innecessari i a pagar preus inclús més alts

BarcelonaEl Black Friday, la promoció dels grans descomptes d'origen anglosaxó, comença aquest divendres amb una forta campanya de màrqueting per part, sobretot, dels grans magatzems i els centres comercials. Amb tot, però, els missatges massius sobre grans rebaixes i gangues topen, un cop més, amb les crítiques del comerç local i amb els advertiments de les associacions de consumidors.

Inscriu-te a la newsletter Andic i l'entrevista que mai vam llegirInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Segons un estudi de l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU), fins al 84% dels consumidors enquestats preveu aprofitar la campanya del Black Friday per comprar, i s'hi gastaran, de mitjana, uns 237 euros, tot i el context actual d'alts preus i inflació encara a l'alça. Així doncs, com han d'encarar els usuaris aquestes jornades de fort consum sense caure en estafes o en compres innecessàries?

Cargando
No hay anuncios

Evitar les compres compulsives

La delegada de l'OCU a Catalunya, Esther Lorente, adverteix que el primer que hauria de fer el consumidor és tenir clar que realment necessita allò que compra, i "no deixar-se endur per la impulsivitat de la campanya", assegura. "Són campanyes de màrqueting molt agressives que porten a les compres compulsives, i s'ha d'anar amb compte", explica la representant de l'entitat pels drets dels consumidors.

Cargando
No hay anuncios

Estudi de preus

Malgrat que durant el Black Friday molts comerços prometen alts descomptes, de fins al 70% o més, cal vigilar: l'OCU mateix alerta que els preus en línia rebaixats amaguen una pujada mitjana del 3% en el preu final. De fet, en el cas de les compres online, s'anuncien descomptes mitjans d'un 23%, "però si es compara amb el preu més baix en els darrers 30 dies (tal com estableix la llei), no hi ha baixada de preu, sinó una pujada mitjana del 3%", asseveren des de l'organització.

Cargando
No hay anuncios

El president de PimeComerç, Antoni Torres, en fa el mateix diagnòstic en declaracions a l'ARA: "No ens hem de deixar enlluernar pels grans descomptes que prometen, ja que després en molts casos s'ha demostrat que són falsos, perquè el que fan alguns comerços és apujar preus progressivament mesos abans, i després apliquen un descompte, però de vegades acaba sent més car i tot que al principi", alerta Torres.

Cargando
No hay anuncios

Davant d'aquesta situació, Lorente recomana fer un estudi de preus dels productes que interessen, "revisar les característiques dels articles i saber, d'entrada, quin és el preu de mercat per valorar si s'està fent una bona compra o no".

Fer valdre els drets

Alhora, Lorente avisa: "Comprar rebaixat no vol dir que rebaixin els teus drets, la garantia ha de ser la mateixa que si es comprés sense la rebaixa, i si no és així, t'ho han de dir abans", assegura. Aquest fet és un problema recurrent en molts consumidors de rebaixes, i que cal tenir en compte abans de comprar.

Cargando
No hay anuncios

Evitar l'endeutament

Des de PimeComerç posen èmfasi en intentar evitar l'endeutament, com ara les compres a crèdit o a terminis amb un interès alt, sobretot en època de rebaixes, quan els consumidors poden pensar que és el moment idoni per fer compres grans en tecnologia o articles més cars. "En el context que estem vivint, d'alts preus i inestabilitat, des de PimeComerç considerem que endeutar-se no és una bona opció i s'ha d'evitar sempre que es pugui", assevera Torres.

Cargando
No hay anuncios

El comerç local

El Black Friday ha estat històricament criticat pel petit comerç de proximitat, que sovint no pot competir amb les grans plataformes i els descomptes massius que publiciten. A més, una de les principals crítiques és que aquestes jornades cauen just abans de la campanya de Nadal i desincentiven les vendes vinculades a les festivitats. Amb tot, sovint es veuen arrossegats a afegir-se al Black Friday amb descomptes menys agressius, "per evitar perdre terreny". En aquest context, el president de PimeComerç fa una crida a "recolzar-se en el comerç de proximitat, perquè sovint fan ofertes i promocions durant tota la temporada adreçades a l'entorn social del barri o població on estan ubicats", apunta.

Cargando
No hay anuncios

Compres online

Després del Black Friday arriba el Cyber Monday, la jornada de descomptes massius adreçats al consum per internet. Pel que fa a les compres online, però, també cal anar amb compte: les estafes i els enganys són cada vegada més presents al nostre dia a dia. Davant d'això, Lorente recomana "mirar molt bé que s'estigui comprant en webs fiables i comprovar, entre altres coses, on està allotjada la pàgina web on estem comprant", explica. Alhora, l'OCU suggereix als consumidors desconfiar dels possibles descomptes en línia, i posa a la disposició dels usuaris un assessor de preus per saber si el preu anunciat és realment barat. "Generalment –alerta– no ho és".