El comerç es prepara per a un Black Friday descafeïnat i en alerta per les estafes
L'OCU assenyala que s'han detectat més increments que no pas baixades de preu la setmana de la campanya
Com cada any des que la tradició nord-americana va començar a estendre's per Europa, el comerç es prepara aquest divendres per al Black Friday, la gran jornada de descomptes del Divendres Negre. O, almenys, una part del comerç. El fet és que els últims anys, la desafecció entre els comerciants per aquesta tradició ha anat creixent exponencialment.
Malgrat que les grans marques i franquícies continuen promocionant grans rebaixes durant aquest divendres i que la majoria allargaran tot el cap de setmana –uns descomptes que, sobretot en el comerç en línia, ja estan en marxa des de fa dies–, el comerç de barri i local mira de passar de puntetes per aquesta campanya importada.
Segons un estudi de l'OCU, tres de cada quatre espanyols planegen comprar alguna cosa aquests dies aprofitant els descomptes vinculats al Black Friday, i, de fet, tenen pensat gastar uns 200 euros de mitjana, ja sigui per aconseguir algun producte llargament desitjat o per avançar algun regal nadalenc. Amb tot, cal anar amb compte amb les estafes i els descomptes falsos.
La veu del comerç
Ja fa anys que les crítiques a aquesta efemèride han anat agafant força perquè molts comerços no poden assumir descomptes un mes abans de Nadal. Alhora, la conscienciació general per un consum més responsable i de proximitat, evitant el consumisme massiu, està a l'ordre del dia i també aigualeix la jornada.
Des de PimeComerç, la sectorial de la patronal Pimec dedicada al petit comerç, sempre han sigut molt crítics amb el Black Friday. "El petit comerç no té capacitat per adherir-se a aquestes campanyes de grans descomptes, no tenen marge per fer promocions tan agressives", asseguren un any més. "I encara menys quan aviat començarà la temporada més important de l’any per als establiments de proximitat: Nadal", recorden. "A més, el comerç no se sent identificat amb el Black Friday, ja que la seva clientela tria el comerç local pels seus valors, no pel preu", afirmen des de la patronal. Des de la patronal també demanen "intensificar els controls per evitar fraus en els descomptes".
No tothom és tan crític. Barcelona Oberta assegura que la majoria dels establiments dels eixos associats "se sumen als descomptes", ja que és "una bona campanya pre-Nadal" per començar a agafar ritme.
Alerta per estafes
L'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) fa anys que alerta d'estafes i descomptes falsos durant aquesta campanya, sobretot en productes d'electrònica, que són sovint els més sol·licitats en aquesta època, com va poder comprovar l'ARA el 2022.
El seu últim estudi certifica que s'han detectat "més increments que baixades de preu en electrònica i electrodomèstics durant la setmana del Black Friday". L'anàlisi de preus de l'OCU que es repeteix des de fa anys i que en aquesta ocasió recull l'import mínim de més de 12.800 productes d'electrònica i electrodomèstics en 54 webs diferents des del mes de setembre passat, revela que el 42% dels productes tenen preus més alts que el mínim marcat durant setembre i octubre, davant del 29% que són ara més barats.
Des de l'OCU, es torna a recomanar als consumidors "desconfiar dels possibles descomptes si no se n'ha seguit el preu amb una certa antelació", i posa a disposició dels ciutadans un Assessor de Preus que permet saber si el preu anunciat és realment barat.
Alhora, cal vigilar amb la compra online. Una gran part de les vendes durant el Black Friday es fan a través del comerç en línia, cosa que obre la porta a grans descomptes, però també és un caramel per a les ciberestafes. De fet, el mateix Govern, a través de l’Agència de Ciberseguretat de Catalunya, ha emprès una campanya per conscienciar la ciutadania sobre les ciberestafes durant el Black Friday i Nadal. L'executiu avisa que "la majoria de les estafes digitals durant aquesta època estan relacionades amb la suplantació d'identitat d’empreses que es dediquen a la venda en línia", i que els ciberdelinqüents acostumen a generar pàgines fraudulentes que simulen les webs de les marques i de les botigues. També fan enviaments massius de correus electrònics, SMS i publicacions a les xarxes socials per dirigir els usuaris a webs falses o publicacions a les xarxes socials.