Crònica

"El bombardeig de publicitat pel Black Friday m'ha fet sentir malament per no aprofitar-ho"

El Divendres Negre deixa un regust agredolç als comerços i expectatives d'un cap de setmana "amb més moviment"

Barcelona"He rebut un bombardeig tan gran de publicitat dels descomptes pel Black Friday que fins i tot em sento malament per no aprofitar-ho", diu la Maria. "Com que aquest mes he gastat poc, potser en plegar de la feina vaig a comprar-me alguna cosa per aprofitar les rebaixes", raona. El Black Friday, la campanya dels grans descomptes, ha donat el tret de sortida aquest divendres amb promeses de rebaixes de fins al 70% en la majoria dels comerços.

Inscriu-te a la newsletter Andic i l'entrevista que mai vam llegirInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Una campanya de màrqueting agressiva que, tot i les crítiques del petit comerç i alguns usuaris –com la Clara, que assegura que té "més correus electrònics que mai anunciant rebaixes, cosa que crea angoixa"–, ha tingut el seu efecte. A mig matí, les riuades de gent al centre de Barcelona ja començaven a evidenciar-se, i només han fet que augmentar durant la tarda. És l'oportunitat, per a molts, de comprar productes més cars que requereixen més reflexió, com articles de tecnologia. És el cas de l'Isaac, que es planteja fer una bona inversió: "El meu mòbil té quasi quatre anys i funciona, però si hi ha descomptes segur que m'ho penso. El que em fa mandra són les aglomeracions; si acabo comprant alguna cosa, serà online", explica.

Cargando
No hay anuncios

Però l'aposta pel carrer perdura. "Abans d'obrir ja hi havia una marea de gent a la porta esperant per entrar, és definitivament el dia en què es ven més de l'any", assegurava un empleat del Zara de Gran Via. Un empresari del sector de la cosmètica, associat de l'organització catalana de l'empresa familiar del comerç al detall, Comertia, assegura que “aquesta setmana està anant millor que la del Black Friday de l’any passat, amb un 12% més de vendes”.

El mateix explicaven a la botiga Lego del passeig de Gràcia, on a mig matí ja havien rebut més clients que en tot un dia normal d'entre setmana. "La gent ve més i es nota que té ganes de comprar, no només de mirar i marxar", assegurava una empleada.

Cargando
No hay anuncios

De fet, aquest és el cas del Marc, un fanàtic dels Lego que ha aprofitat el Black Friday per ampliar la seva col·lecció. Ell, que té els preus "molt mirats", diu que sap "de bona tinta" que en aquest cas s'ha estalviat diners, perquè fa uns mesos el que ha comprat "era força més car". No ho té tan clar pel que fa als electrodomèstics que també ha aprofitat per comprar ara, i en total calcula que en aquest Black Friday s'ha gastat "uns 600 euros".

Cargando
No hay anuncios

De fet, tot i que segons l'indicador de Comertia les expectatives per a la jornada eren que tingués el mateix èxit (moderat) que l'any passat, una part dels consumidors és cada vegada més escèptica amb el Divendres Negre. És el cas de la Vanessa, que assegura que "és un engany": "Vaig comprar una vinoteca al setembre per 120 euros, un mes més tard la volia tornar i valia 140 euros; ara ho he mirat al web, perquè prometien grans descomptes, i posa que el preu original era de 180 euros i que l'han rebaixat fins a 120 euros, que és el mateix preu al qual la vaig comprar jo fa dos mesos", es queixa.

Aquests "enganys" fa temps que els denuncia l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) i, segons el seu informe de monitoratge de preus, "són més els productes que pugen de preu que els que baixen", asseguren. Segons aquest estudi, que compara fins a 18.440 preus la jornada del Black Friday amb els de setmanes anteriors, conclou que gairebé la meitat no han canviat gens; un 14,5% dels casos presenten pel Black Friday el preu més baix dels 30 dies anteriors, i la resta, gairebé un 36%, tenen ara un preu més car que el mínim dels 30 dies anteriors.

Cargando
No hay anuncios

Així doncs, la jornada, que s'estirarà la resta del cap de setmana, deixa un regust agredolç entre consumidors i comerciants. Malgrat una afluència més gran als carrers durant aquest divendres, alguns empresaris consideren que "entre setmana ha sigut fluix", i esperen "que millori de cara al cap de setmana".

La caiguda de Redsys, sota el radar de l'administració

Una nova caiguda massiva de la plataforma de pagaments Redsys va deixar dijous a la nit sense funcionar els datàfons per al pagament amb targeta de crèdit i també va deixar sense funcionar Bizum, com ja va passar el cap de setmana passat. Aquest fet es produïa a les portes del Black Friday, moment en què s'esperava una allau de transaccions. Amb tot, la incidència s'ha solucionat a primera hora d'aquest divendres, i els comerços consultats per l'ARA asseguren que no han notat cap incidència.

Des del ministeri d'Economia han assegurat que estan seguint el cas i "analitzant-lo de prop". El Banc d'Espanya, per la seva banda, ha explicat que "no hi ha cap expedient obert, però s'ha sol·licitat informació detallada a la companyia des que es va produir l'incident del cap de setmana passat, d'acord amb els marcs establerts, i s'està fent un estret seguiment de les mesures que està prenent Redsys", ha assegurat l'organisme.