Adeu a les trucades comercials: quines excepcions hi ha a partir d'ara?, què faig si en continuo rebent?
Les comunicacions a través de la intel·ligència artificial en les quals no intervé un humà queden fora de la prohibició
BarcelonaLes trucades comercials que no han estat sol·licitades pels mateixos clients tenen les hores comptades. Des d'aquest dijous només les haurien de rebre aquells usuaris que hagin donat prèviament el seu consentiment perquè els truquin. El Butlletí Oficial de l'Estat (BOE) va publicar ahir una circular de l'Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD) que deixa clar el dret dels ciutadans a no rebre aquest tipus de trucades comercials i els criteris amb els quals actuarà a partir d'ara per fer complir la llei general de telecomunicacions, que ha incorporat alguns canvis referents a aquest tipus de màrqueting telefònic.
L'organisme encara afegeix, però, una altra excepció més enllà del consentiment. Serà lícit continuar fent aquestes trucades comercials si es pot demostrar que hi ha un "interès legítim" al darrere, és a dir, si l'empresa que et truca justifica un motiu ulterior que preval sobre el teu dret a no ser contactat sense consentiment. Això no obstant, el regulador de la protecció de dades insisteix que serà estricte en el compliment d'aquest criteri, per evitar que es faci servir com a excusa per continuar molestant els clients amb contactes no desitjats.
"L'AEPD presumirà, si no hi ha una prova contrària, que el tractament és lícit quan existeix una relació contractual prèvia, sempre que el responsable hagi obtingut de manera lícita les dades de contacte del destinatari i les faci servir per a comunicacions comercials referents a productes o serveis de la seva pròpia empresa que siguin similars als que inicialment van ser objecte de contractació amb el client", indica. Això exclou la comunicació de les dades personals a altres entitats del mateix grup empresarial, si l'usuari no hi ha donat el seu consentiment específic previ.
D'altra banda, queden fora d'aquests canvis les trucades automàtiques, en les quals no intervé cap humà. Amb la irrupció de la intel·ligència artificial, moltes companyies i call centers ja estan provant cada vegada més sistemes amb els quals és un robot qui inicia el contacte amb el consumidor. En aquests casos, encara estarà permès. El que sí que queda prohibit del tot són les trucades comercials a números generats de forma aleatòria sense el consentiment previ de l'usuari.
Què puc fer si em continuen trucant?
Actualment, ja existeixen maneres de bloquejar les trucades comercials no desitjades. La més coneguda és la Llista Robinson, un servei gratuït, però no immediat (han de passar tres mesos fins que el registre comenci a tenir efecte) per deixar de rebre aquest tipus de comunicacions, també a través del correu electrònic o els missatges de text. L'organisme de protecció de dades també recorda que les empreses hauran de consultar aquests sistemes d'exclusió publicitària abans de posar en marxa les seves accions comercials. En aquest sentit, si tot i l'aplicació d'aquests canvis se segueixen repetint les trucades sense consentiment, l'usuari pot denunciar l'empresa en qüestió a la mateixa AEPD.