Comerç
Economia26/11/2021

El comerç supera un Black Friday amb menys ofertes i estoc

La campanya coincideix amb la crisi de subministrament en sectors com l'electrònica i l'augment de la inflació

BarcelonaA l'entrada de la botiga d'electrònica Home Gallery de la ronda Sant Antoni de Barcelona hi ha pintat ben gros un logo de PlayStation. Però la cinquena generació d'aquesta consola no hi ha arribat mai. "No ha existit. Només la trobaràs per internet o en llistes d'espera", diu el Juanma, responsable del negoci. Encara que el local està decorat amb garlandes de globus negres per recordar que aquest divendres és el Black Friday, assegura que les vendes són més fluixes que l'any passat. "Quan t'acostumes que avui hi hagi descomptes fins i tot al dentista, a la gent deixa d'interessar-li", rebat. Les compres s'han concentrat en articles com els televisors i els mòbils (despeses més grans) en què és més habitual que el client es fixi en l'evolució del preu en les últimes setmanes. Aquesta edició, però, la botiga comptava amb el factor en contra del desabastiment en alguns productes i s'ha avançat demanant estoc als proveïdors abans de l'habitual. "En determinats models, si no el trobes ara, segurament ja estàs fotut de cara a Nadal", explica.

Inscriu-te a la newsletter Andic i l'entrevista que mai vam llegirInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

A la sabateria Casas, a pocs metres de distància, sí que celebren que el 2021 el Black Friday ha captat més consumidors. "Realment el novembre ha sigut un bon mes en comparació amb els números de l'any passat", expliquen les dependentes durant un descans. Molts dels que s'animen a entrar, afegeixen, ho fan per avançar compres de Nadal o animats pel fred que ja empeny a comprar calçat d'hivern. De fet, assegura que són més treballadors en plantilla que fa un any per afrontar la campanya, que s'allargarà pràcticament una setmana. La situació és totalment la contrària a la botiga de moda Punt Roma. La Sandra lamenta que són tres dependentes per assumir la càrrega de feina, quan en altres ocasions havien arribat a ser-ne vuit. "Suposo que alguns clients també vindran demà, però a hores d'ara portem menys facturació que l'any passat", afegeix. En la seva opinió, estirar tant les jornades de descomptes acaba sent contraproduent perquè els clients senten que la rebaixa és constant i acaben gastant menys.

Cargando
No hay anuncios

Tot i així, el balanç del dia per a Comertia, l'associació de l'empresa familiar comercial, és "molt positiu". "Tot i que encara és aviat, estem per sobre dels nivells de l'any anterior i una mica més amunt que els del 2019", valora David Sánchez, president de l'entitat. Així doncs, considera que ja s'anticipaven les ganes de consumir aquest Black Friday i moltes marques han avançat els descomptes perquè les vendes no es concentressin només durant el cap de setmana. En canvi, per a Barcelona Comerç (que engloba els eixos comercials dels barris de la ciutat) les dades són les d'un "divendres normal". "No s'ha notat un repunt especialment alt de les vendes", indica una portaveu. Precisament, asseguren que hi ha més clients que s'han animat a comprar més pel Bonus Consum —un programa de l'Ajuntament que bonifica les compres a les botigues de barri— que atrets per la diada consumista nord-americana.

Són prop de les sis de la tarda i l'Irfan només ha venut un carregador de mòbil i un rellotge despertador en tot el dia. Té molt clar que qui hi guanyarà amb el Black Friday tornaran a ser les plataformes de comerç electrònic i no la seva botiga d'electrodomèstics, on l'aparador s'ha omplert de reclams amb ofertes. "Els locals estan gairebé morts. Va començar amb la pandèmia i ha anat a més. Qui no sabia com comprar per internet abans del covid, ara ja ha après com fer-ho", afirma. En el seu cas, no el preocupa tant que els proveïdors no tinguin estoc de determinats productes, sinó que arribin prou compradors a endur-se les existències que ja té al magatzem.

Cargando
No hay anuncios

Doble boicot a Amazon

Els cartells de promocions han omplert les botigues físiques, però el gran impacte del Black Friday s'ha tornat a notar a la xarxa. La patronal logística UNO preveu que les empreses de missatgeria hauran de tramitar cinc milions d'enviaments entre dimarts i dimecres de la setmana vinent per donar resposta a les comandes online. No obstant, el principal beneficiat d'aquest auge del comerç electrònic ha viscut una jornada una mica atropellada.

Cargando
No hay anuncios

Els treballadors d'Amazon han convocat un dia de vaga internacional coincidint amb el Black Friday per reivindicar que els ingents beneficis de la companyia (s'han disparat encara més amb la pandèmia) es notin en les nòmines de la plantilla. "Jeff Bezos s'ha convertit en la primera persona en acumular una fortuna de 200.000 milions de dòlars. Mentrestant, els empleats dels magatzems han arriscat les seves vides i han rebut un increment mínim del sou", critiquen en un manifest. A la protesta s'hi ha sumat la dels activistes del moviment ecologista Extinction Rebellion, que han tallat el pas als camions de repartiment de la multinacional en el seu centre logístic més gran al Regne Unit i d'altres instal·lacions als Estats Units i els Països Baixos.