CONSUM
Economia27/11/2015

El comerç català sucumbeix al Black Friday per esgarrapar vendes

La pressió dels gegants del ‘retail’ i un mal novembre impulsen els botiguers a avançar els descomptes

Júlia Manresa
i Júlia Manresa

BarcelonaEl Halloween de les compres ha entrat a les botigues catalanes amb més força que mai aquest 2015. El primer dia de grans rebaixes nadalenques als Estats Units, l’anomenat Black Friday, ha travessat les portes de les grans cadenes de distribució multinacionals i els comerciants catalans s’hi han aferrat com una oportunitat més per acabar d’esperonar les vendes després d’un novembre decebedor.

Inscriu-te a la newsletter El pànic a TrumpInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Black Friday 2015: Guia per aprofitar les millors ofertesEl cert és que el Black Friday ha sigut un tsunami difícil d’esquivar per als comerços locals. “Era o pujar al carro o quedar fora de la cursa”, diu Teresa Llordés, presidenta de l’entitat que aplega els comerciants del Barri Gòtic, Barna Centre. Aquesta és una de les diverses associacions de botiguers que han sucumbit a l’onada de rebaixes que han anunciat grans cadenes i marques com El Corte Inglés, Decathlon, Ikea, Carrefour o Media Markt. Però és que aquest any el Black Friday s’ha estès a tots els sectors i fins i tot el Futbol Club Barcelona, Iberia i alguns bancs s’han apuntat a la jornada de descomptes.

Cargando
No hay anuncios

Tot i que ja fa uns quatre anys que les principals cadenes, com Zara o grups de distribució tecnològics com Amazon o eBay, han exportat fora dels Estats Units aquesta jornada històrica de descomptes, aquest any fins i tot els més petits i menys urbans han decidit apuntar-s’hi. Fora de Sèrie és una botiga de roba i complements de Palafolls, un petit poble del Maresme on hi ha tres establiments outlet de la cadena Inditex: Bershka, Oysho i Massimo Dutti. La pressió d’aquestes botigues sobre el comerç local ha forçat els més petits, com Fora de Sèrie, a sumar-se al Black Friday. “No sabia que aquestes rebaixes vénen dels Estats Units, però les dependentes del poble van dir que aquest cap de setmana farien descomptes”, diu la Maria Teresa, una veïna de Palafolls de 70 anys que aquest any també ha conegut el Black Friday.

“A contracor”

Cargando
No hay anuncios

Els comerciants catalans confessen que el mateix que ha passat a Palafolls a petita escala és el que ha passat arreu. “És un corrent imparable i ens hi hem de suar, encara que sigui a contracor. A més, tot el que sigui animar les vendes va bé”, afirma el secretari general de la Confederació de Comerç de Catalunya, Miquel Àngel Fraile. Una posició similar mostra Joan Carles Calbet, president de l’associació d’empreses familiars del retail Comertia. Segons afirma, “tot i que a primera vista sembla una tradició americana que no hauria d’encaixar amb el model comercial català, el petit comerç no podia quedar enrere”.

El bombardeig publicitari ha sigut una altra de les característiques del Black Friday català d’aquest 2015. “Les expectatives aquesta vegada són molt més altes perquè s’hi ha sumat molta més gent, hi ha hagut molta més implicació”, aclareix el professor d’economia de la UOC Josep Lladós. De fet, les cadenes de moda, però també les d’electrodomèstics, aerolínies i fins i tot altres empreses que ja viuen dels descomptes -com ara Atrápalo, TicketToday o Privalia-, han fet arribar als consumidors les seves ofertes per correu electrònic.

Cargando
No hay anuncios

Amb la mateixa intenció de no quedar enrere, uns 2.000 comerços de Barcelona s’han sumat a la iniciativa Black Friday Barcelona, que ha rebut l’adhesió de la Confederació de Comerç de Catalunya, de Pimec Comerç, de Comertia i del Gremi de Restauració, entre d’altres, i també han impulsat una forta campanya publicitària. Per contra, la Fundació Barcelona Comerç no s’hi ha adherit de manera explícita però ha deixat llibertat als seus membres per oferir descomptes i promocions. Per a Vicenç Gasca, el president de la Fundació Barcelona Comerç, la pressió de les grans cadenes ha empès els comerciants a sumar-se a una iniciativa “menys nostra”, però reconeix que després d’un mal novembre en vendes un incentiu com aquest “és benvingut”.

Un nou consumidor

Cargando
No hay anuncios

Un altre dels elements clau és el factor online. “El model actual de rebaixes ha tocat sostre i aquesta adhesió massiva demostra les ganes de canvi”, diu Lladós. A més, el professor assenyala que, en tot cas, si acaba sent un èxit de vendes, el que es donarà de ben segur “no s’ha de qualificar d’americanització de la societat”, sinó que és un “canvi positiu en la manera de consumir”.

Per a Lladós, aquesta jornada s’enfoca principalment a un tipus d’usuari format, que consulta a internet les ofertes abans d’anar a les botigues, que compara i que busca una cosa molt concreta. Lladós afirma que, “com a mínim, aquesta nova data al calendari suposarà que els comerços catalans arribin a un sector pendent: els joves amb més formació però menys poder adquisitiu, que han crescut sota la crisi i que coneixen un model de consum menys impulsiu i més sostenible”.