Economia07/02/2014

El comerç tanca el 2013 en mínims històrics

Una campanya de Nadal més dolenta del previst va situar les vendes al detall al nivell més baix almenys des del 2000

Xavier Alegret
i Xavier Alegret

BarcelonaEl comerç ha encallat. Tot i que el govern espanyol ja va anunciar que el consum ha tocat fons i que ha començat a créixer, això no es nota en el comerç. Les dades de l'oficina d'estadística europea, Eurostat, així ho mostren, i deixen palès que el sector està a Espanya pitjor que mai. L'índex de comerç minorista que elabora l'oficina estadística europea va caure al desembre fins als 79,7 punts, un nivell que mai havia estat tan baix des que hi ha dades -el 2000-. Espanya presenta el pitjor índex de tota la UE, sense comptar Grècia, que no va aportar dades al desembre. Això no vol dir que el sector vengui menys que en tots els altres països, però sí que és on més ha retrocedit respecte al 2010, un any utilitzat com a base d'aquesta estadística. El panorama encara és més desolador si es compara amb la resta de països. En general, els països de l'eurozona i de la UE estan millor que catorze anys enrere, però no Espanya, on l'índex va ser al desembre gairebé vint punts més baix que el desembre del 2000.

Inscriu-te a la newsletter Primer set per al SabadellInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Les dades són fredes però reflecteixen una realitat que viuen cada dia milers de comerciants a Catalunya i a Espanya: la millora de l'economia, del crèdit, del consum i de l'ocupació que anuncia l'administració amb prou feines arriba a les famílies i entra a les botigues. Tot i que el sector del comerç havia fet una bona valoració inicial de l'última campanya de Nadal, i dels primers dies de rebaixes d'hivern, finalment no s'han acabat de complir les expectatives de millora que tenien. Tampoc per a les grans superfícies, que a Catalunya van veure com al desembre les seves vendes van caure un 4,2% respecte a dotze mesos enrere.

Cargando
No hay anuncios

Tot i que les dades d'Eurostat són relatives a Espanya i no n'hi ha d'específiques de Catalunya, Miquel Àngel Fraile, secretari general de la Confederació de Comerç, admet que el Nadal del 2013 va ser "més fluix" del que esperaven. Concretament, els botiguers esperaven una alça del 3% que finalment no es va produir. "En termes generals, el Nadal no va ser pitjor" que el de l'any anterior, afirma, però les vendes van anar per barris. Literalment, perquè el comerç de les zones amb més turisme es van poder beneficiar d'un any amb rècord de turistes a Barcelona i a Catalunya. No és un secret que el comerç del passeig de Gràcia viu un auge important, i que també creix a Ciutat Vella, especialment al Born, segons Fraile.

La patronal de microempreses i petites i mitjanes empreses Pimec va xifrar en un 5% l'augment de vendes del comerç al Nadal -entre els seus associats, que són uns 45.000 comerços-. Alejandro Goñi, president de Pimec Comerç, afirma que "el Nadal va anar molt bé, sobretot per a alimentació i electrònica", però afegeix que altres sectors no van tenir la mateixa sort: "El que no va funcionar va ser roba i complements i parament de la llar, perquè la gent esperava a rebaixes".

Cargando
No hay anuncios

Si el Nadal no va ser tan bo com s'esperaven molts comerciants, malauradament tampoc ho estan sent les rebaixes d'hivern. "Ens vam equivocar amb les previsions de les rebaixes. Esperàvem unes rebaixes més bones, però no han anat tan bé", reconeix Goñi. La responsable d'aquesta punxada és la pràctica de començar els descomptes abans de rebaixes, segons el president de Pimec Comerç: "Moltes botigues van començar rebaixes abans d'hora, i quan va començar la temporada de rebaixes a molta gent ja se li havien acabat els diners". Fraile apunta que les rebaixes no han complert les expectatives de pujar vendes entre un 3% i un 5%. "Alguns comerços han millorat, però la majoria de gent ens ha dit que la primera setmana va ser molt bona, però la segona i la tercera va baixar molt. Ens quedarem igual que l'any passat", valora.

Expectactives poc optimistes

Cargando
No hay anuncios

Amb aquestes rebaixes, l'expectativa per aquest any no és gaire optimista. "L'economia no va bé; amb més de 5 milions d'aturats, no va bé. El diner no corre i fins i tot la gent que té feina té por de consumir", opina Goñi, que és molt dur amb els missatges d'optimisme que arriben des del govern espanyol i la gran empresa: "Aquest món meravellós que ve, nosaltres no el veiem, i les famílies tampoc". Miquel Àngel Fraile explica que "tot apunta que el primer semestre també serà dur" i demana que, com es fa amb l'automòbil, l'Estat incentivi el consum.

3 preguntes a Miquel Àngel Fraile, CONFEDERACIÓ DE COMERÇ DE CATALUNYA

Cargando
No hay anuncios

"El Nadal va ser pitjor del que esperàvem"

¿El 2013 va ser un any tan dolent per al comerç?

Cargando
No hay anuncios

Va ser un any molt dolent, però no tant com el 2012, que va ser el pitjor. Vam tancar el 2013 amb més ocupació al sector que el 2012. Però depèn de la ubicació i del sector.

¿La campanya de Nadal no va ser tan bona com estava previst?

Cargando
No hay anuncios

Al Nadal prevèiem créixer entre un 1% i un 3%, però va ser més fluix del que esperàvem. I les rebaixes també. La primera setmana va ser molt bona, però després va baixar.

Quins sectors estan venent més que l'any passat?

Cargando
No hay anuncios

L'automoció ha recuperat vendes i és el que presenta més bones dades. Tenen els incentius fiscals, que ens semblen molt bé. Però per què no el moble? El que demanem és que els altres sectors també tinguin incentius fiscals.