Comerç

El comerç familiar va tancar el 2021 sense recuperar del tot les vendes

Els botiguers veuen la guerra a Ucraïna com l'únic interrogant a la recuperació

BarcelonaEls comerços familiars a Catalunya van tancar el 2021 amb una remuntada de vendes en comparació amb el 2020, però va ser insuficient per recuperar del tot els nivells d'ingressos d'abans de l'esclat de la pandèmia. Malgrat això, la tendència positiva de l'any passat fa que els comerciants encarin el 2022 amb més optimisme que els anys anteriors, segons una enquesta de Comertia, l'associació que agrupa les companyies familiars del sector minorista.

Inscriu-te a la newsletter Andic i l'entrevista que mai vam llegirInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Concretament, un 51% dels comerços de l'agrupació van vendre l'any passat menys que abans de la pandèmia, mentre que un 49% sí que van superar la facturació del 2019. És a dir, poc més de la meitat de les botigues encara van ingressar menys diners que el 2019. Pel que fa a contractació, un 46,5% dels comerços van tancar l'any amb una plantilla inferior a la que tenien en contracte quan va arribar el coronavirus, mentre que només un 20,9% l'han pogut incrementar respecte a aquella data.

Cargando
No hay anuncios

A més, el sector va obrir 73 nous establiments i en va tancar 66, un saldo positiu de set botigues més que trenca els números del 2020, quan els negocis de Comertia van acabar l'exercici amb nou locals menys. "Aquest 2022 podrien confirmar la recuperació respecte a les obertures de nous establiments comercials", indica l'entitat en un comunicat publicat aquest dimecres.

En aquest sentit, més de dos de cada tres empresaris esperen un increment del consum per a aquest 2022, mentre que únicament un 4,7% creuen que la despesa de les famílies es reduirà en comparació amb l'any passat. Aquest optimisme general es trasllada als plans de creixement: segons l'informe, un 63% dels comerços volen obrir nous locals aquest any.

Cargando
No hay anuncios

No obstant, malgrat les bones perspectives després de dos anys de restriccions i crisi, els responsables de Comertia apunten a la cautela, sobretot per l'increment de costos fruit dels problemes d'abastiment, als quals s'ha afegit ara la invasió russa d'Ucraïna i l'encariment de l'energia, sobretot combustibles i electricitat. En aquest sentit, la guerra és ara mateix l'únic que els "fa posar interrogants a la recuperació", ha indicat el president de la patronal, David Sánchez, en la presentació de l'estudi.

Digitalització creixent

La pandèmia ha accelerat la tendència del sector a digitalitzar-se, d'acord amb l'informe. El 86,1% de les companyies familiars de comerç van augmentar el 2021 les vendes online en relació amb dos anys abans i, al tancar l'exercici passat, només un 12% de les empreses no venien res a través d'internet o de canals en línia. La majoria de vendes es canalitzaven a través de plataformes electròniques, que eren el mitjà preferit per al 88% dels comerços. Un 77% també tenen una web pròpia que permet compres online i aproximadament un terç utilitza xarxes socials. Altres mètodes, com ara plataformes de tercers, empreses de delivery o les vendes directament per telèfon a través de Whatsapp estan menys consolidats.