La vaga de taxis aguditza el caos de les cues al Prat
Aena té la clau per resoldre el conflicte d'Eulen als controls de seguretat
BarcelonaA les 05.30 h, la filera de persones que esperaven per passar els controls de seguretat desbordava l'espai central de la T1. Al cap de poca estona, a les 06.00 en punt, ha sortit l'últim taxi de l'estació que hi ha dues plantes més avall amb un noi que acabava d'aterrar de Líbia. Aquest despertar de l'aeroport barceloní, on poc després ha sortit el sol, presagiava un dia complicat. I els pronòstics s'han complert.
A mig matí, desenes de turistes vagaven per la planta inferior de la terminal a la recerca d'un taxi, i es mostraven desconcertats quan se'ls deia que no n'hi hauria cap fins l'endemà. Ben aviat han començat les cues a l'Aerobús, que sempre que hi ha una vaga d'aquestes característiques sol ser el mitjà preferit dels viatgers, ja que és la manera més ràpida d'arribar al centre de Barcelona. Al migdia eren molts els que esperaven torn per pujar. Alguns, com l'Emmanuel, enfadats: "No en tinc ni idea del que està passant, sembla que estiguem en un país pobre sense organització ni res". I no només a l'Aerobús hi ha hagut cues: també al Metro, a la L9, que normalment va gairebé buida, s'ha apilat la gent per comprar els bitllets a les quatre màquines expenedores que hi ha.
Mentrestant, dues plantes més amunt, governava el caos. A les 10.30 h, les cues dels controls de seguretat, que són els primers filtres que els passatgers troben quan arriben a l'aeroport, s'han multiplicat en qüestió de minuts i s'han ramificat per tots els laterals de la terminal, fins al punt que s'han començat a crear serpentines a les fileres perquè la gent no hi cabia. El temps d'espera ha pujat fins a les dues hores, i això ha disparat els nervis de molts passatgers, que han vist perillar els seus vols. Alguns han respost amb indignació, com el José Luis Clotet: "Està fora de lloc fer aquesta reclamació. Si volen crear notorietat, doncs que es plantin davant de la Conselleria, però que no fastiguegin la gent que se'n va de vacances". També s'ha col·lapsat el "carril ràpid", que és per on passa la gent amb criatures, i on l'espera ha passat de l'hora i mitja.
Una oportunitat per resoldre el conflicte
L'origen de tots aquests problemes als controls de seguretat -que no tenen res a veure amb els controls de passaports, on hi va haver cues abans de l'estiu- és un conflicte entre Eulen, l'empresa privada que gestiona aquests filtres, i la seva plantilla. Ho assenyala la pròpia Aena en els cartells que ha col·locat per avisar als passatgers.
Els treballadors es queixen que no hi ha prou personal i que el que hi ha fan jornades interminables a canvi d'un sou irrisori. Per això, fa una setmana van anunciar una vaga indefinida, consistent en aturades parcials els divendres, diumenges i dilluns, a partir del 4 d'agost. El cas, però, és que immediatament després d'aquest anunci van començar les cues, sense que hi hagués cap increment en el volum de vols o de passatgers. Per això des del primer moment s'ha apuntat a una vaga de zel.
Aquest dimarts les dues parts es van reunir amb la mediació de la Generalitat, però la trobada va acabar sense acord. Els treballadors demanen que Aena, a qui acusen de licitar un concurs per sota de cost, segui a la taula de negociacions. La companyia ha respost que fins ara mai ha intervingut en el conflicte d'una empresa externa, i la gran incògnita és si farà un gest inèdit per solucionar un problema que amenaça d'espatllar les vacances a centenars de persones.