Els colls d'ampolla ara són als aeroports
Aena assegura que el Prat està preparat tot i els problemes de les últimes setmanes en altres punts d'Europa
BarcelonaCues, retards i cancel·lacions. És el trident de paraules que més angoixa genera als viatgers quan toca dirigir-se a un aeroport i el pitjor còctel per a les aerolínies que els hauran de donar explicacions (o no) de per què el seu vol no arribarà a l'hora prevista. En l'estiu de la recuperació postpandèmia a la indústria turística, tots tres conceptes ja han tornat a ser carn d'històries de drama a les xarxes, fins i tot abans de la primera operació sortida per Sant Joan. L'escassetat de personal en alguns aeroports, sumada al repunt de la demanda després de dos anys de covid-19, ha deixat escenes de col·lapse considerable a infraestructures de la mida de Heathrow (Londres) o Schiphol (Amsterdam).
Per la seva banda, l'aeroport del Prat deixa enrere un 2021 centrat en els seus plans frustrats d'ampliació per tornar a la pregunta que més preocupa als seus usuaris: ¿hi haurà un excés d'incidències en els vols que surten de Barcelona, fruit d'aquest context? "Es nota molt la diferència amb altres aeroports europeus. Tot i que sempre hi ha dificultats, la situació no té res a veure amb el que està passant al Regne Unit o els Països Baixos", asseguren a l'ARA fonts d'Aena. Des del gestor aeroportuari espanyol insisteixen que des de fa setmanes ja s'ha recuperat "el 100%" de les plantilles dels diferents serveis de l'aeròdrom, com la seguretat, la neteja o l'atenció al client. No obstant, admeten que en un sector en què només es pot pensar en clau global –i no local–, el Prat també pot ser víctima de l'efecte contagi d'altres aeroports amb problemes d'operativa.
En la seva última anàlisi, publicada dilluns, l'organització internacional d'aerolínies IATA ja identificava el dèficit de treballadors com una "restricció" afegida a la resta d'obstacles que ja afronten les companyies per respondre a la demanda actual. "El temps que es requereix per contractar, entrenar, completar les comprovacions d'antecedents i enllestir altres processos necessaris abans que els empleats estiguin a punt per treballar està presentant un repte per a la indústria el 2022", indicava l'entitat.
En el cas d'Espanya, el punt més assenyalat durant les últimes setmanes han sigut els controls de passaports dels aeroports, que depenen de la Policia Nacional. Després d'un xoc amb Iberia, que va queixar-se de les cues en aquest filtre a Barajas, fonts d'Interior insisteixen a l'ARA que mai hi ha hagut un escenari de "col·lapse", sinó aglomeracions puntuals quan coincidien diverses arribades de vols. "Hem fet un increment de plantilla als 12 principals aeroports", repeteixen. Al de Barcelona hi han incorporat 90 agents nous (en total són 620) que formaran part de la plantilla estructural i defensen que el volum de treballadors és al voltant d'un 10% superior al que hi havia el 2019.
Respecte al període prepandèmia, aquests controls s'han trobat amb una dificultat afegida: amb el Brexit ja en ple vigor, els visitants britànics també necessiten un segell als seus passaports per entrar a l'Estat, fet que tensiona una mica més els temps d'espera.
L'ombra de les vagues
Pel que fa a les plantilles de les aerolínies, el representant del sindicat USO, Ernesto Iglesias, afirma que no han apreciat una falta de personal evident, més enllà de l'habitual rotació en les companyies que ofereixen pitjors condicions laborals als seus tripulants de cabina i pilots. "N'hi ha que no faciliten les condicions perquè la gent aguanti els tres mesos d'estiu", remarca.
No obstant, les vagues i les mobilitzacions per aconseguir desbloquejar els convenis col·lectius seran centrals en la campanya estival de companyies com Ryanair –l'aturada va començar divendres i continuarà diversos dies fins al 2 de juliol– o EasyJet –els sindicats també han registrat nou dies de vaga–. Fonts del sector avisen que, a diferència d'anteriors crides a la protesta, les convocatòries d'enguany poden tenir més seguiment perquè les plantilles de les low cost arrosseguen dos anys de pandèmia que han estat especialment durs al sector.
A aquestes vagues ja anunciades (en el cas de Ryanair amb rèpliques en altres països com Bèlgica, Itàlia, França i Portugal), avisen les mateixes veus, se n'hi poden afegir altres d'habituals com les dels controladors de Marsella.