BarcelonaVictòria per al taxi català en la seva batalla particular contra les aplicacions de transport. L’alcaldessa de Barcelona i presidenta de l’AMB, Ada Colau, va anunciar ahir que aprovarà un nou reglament (ho farà a través de l’ens supramunicipal) per limitar la prestació de serveis de les llicències VTC, les mateixes que fan servir Cabify i Uber. El text, que encara no s’ha redactat, entrarà en un període de consulta perquè el sector del taxi i els partits polítics hi facin aportacions. L’objectiu és aprovar-lo al gener i que entri en vigor entre febrer i març.
Inscriu-te a la newsletter Primer set per al SabadellInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi
El reglament es va anunciar el mateix dia que el taxi decidia si començava una vaga indefinida per pressionar Foment en aquest front, en plena campanya electoral. La normativa es va presentar després d’una reunió entre els responsables municipals i representants de les associacions de taxistes, que ahir ja van confirmar que no convocaran la nova aturada ni a Barcelona ni a Madrid. De fet, el govern de l’alcaldessa Manuela Carmena va aprovar el 29 de novembre una proposta idèntica, amb la qual les VTC necessitaran un permís extra per prestar els seus serveis.
Després de set convocatòries de vaga del sector en un sol any -l’última va ser la setmana passada-, l’equip de Colau també ha optat per tancar les portes a l’expansió d’Uber i Cabify. Amb l’aprovació de la nova norma, les VTC necessitarien una altra autorització extra per circular a l’àrea metropolitana, encara que ja tinguin la llicència que atorga el ministeri de Foment. Aquest nou permís (el reglament podria incloure un distintiu visible en cada vehicle), per tant, seria complementari i dependria únicament de la concessió de l’Ajuntament. A més, establirà determinades condicions amb l’objectiu de limitar els vehicles que passin el filtre, que si les incompleixen s’enfrontaran a un règim sancionador.
Colau va admetre que l’AMB no té competències com a ens supramunicipal per limitar la concessió de les VTC, però sí que pot regular la prestació del servei. “El reglament metropolità pot establir si hi ha prou vehicles que prestin aquests serveis especials”, va explicar l’alcaldessa. La regidora de mobilitat i presidenta de l’Institut Metropolità del Taxi, Mercedes Vidal, també va remarcar que es tracta d’un “esforç per intentar utilitzar les competències locals en matèria de transport públic”, ja que corresponen a l’AMB les ordenances de trànsit i contra la contaminació. En aquest sentit, justifica que l’arribada de 3.000 llicències més per via dels tribunals tindria efectes negatius sobre la circulació a la regió i la qualitat de l’aire.
Precisament, la discussió al voltant de les competències és un dels punts que més ha contribuït a encallar el conflicte. Aquest estiu, la mateixa Vidal demanava a Foment que lluités contra la desregulació del taxi o que cedís les competències a les administracions locals per poder plantejar solucions. No obstant, les representants municipals no van entrar en detalls sobre quantes llicències VTC quedarien fora de la circulació. Actualment a Catalunya n’hi ha 851, mentre que les de taxi són 11.715, segons les dades del mes de desembre del ministeri de Foment. Això significa que hi ha uns 14taxis per cada VTC, una proporció que el sector vol tornar al límit marcat per la llei, de 30 a una. A Madrid la proporció es redueix, ja que hi ha 2.554 llicències VTC i 15.117taxis.
Representants de les associacions de taxistes van celebrar ahir la nova norma. Luis López, vicepresident de l’organització Taxi Companys, va assegurar que aquest pot ser un “punt d’inflexió” en el conflicte i va instar altres ajuntaments a imitar la iniciativa. Tot i així, Tito Álvarez, el portaveu d’Élite (l’organització amb més veu a la Taula del Taxi i també la més bel·ligerant contra Uber i Cabify), va reconèixer que veu amb bons ulls la mesura però que seguiran “en peu de guerra”.
Primer intent de la Generalitat
Aquest estiu el govern català ja va fer un intent per parar els peus a Uber i Cabify i donar la raó als taxistes. La Generalitat va aprovar una norma que cedeix a les pressions dels sectors i limita les persones que aconsegueixin noves llicències VTC a no poder vendre-les fins al cap de dos anys d’haver-les adquirit. A principis del mes passat el govern espanyol va recórrer aquest decret davant del Tribunal Constitucional, que ahir va suspendre l’article que limita la transmissió de llicències.
Val a dir que l’executiu de Mariano Rajoy fa mesos que prepara el seu propi decret sobre les VTC i, precisament, havia suggerit aplicar la mateixa mesura que la Generalitat per imposar un termini de dos anys abans de vendre una llicència. En aquest sentit, el ministre de Foment, Íñigo de la Serna, s’ha convertit últimament en la principal diana de les crítiques dels taxistes i ara busca fer-se seva la mediació del conflicte. És per això que a principis del 2018 el govern espanyol vol estrenar una regulació per al sector.
TRES ADMINISTRACIONS PER RESOLDRE LA ‘GUERRA’ DEL TAXI
Ajuntament de Barcelona
Fins ara la tasca del consistori en aquest conflicte s’havia limitat al seu paper mediador (la regidora de mobilitat és també la presidenta de l’Institut Metropolità del Taxi). A instància seva, ara l’AMB ha pres la iniciativa tot i no comptar amb totes les competències de transport i vol limitar el nombre de llicències VTC que operin a la regió.
Generalitat de Catalunya
El govern català té una història complicada amb les aplicacions de transport. Després de l’aterratge sobtat d’UberPop (el model amb taxistes amateurs) i la posterior suspensió per part dels tribunals, la Generalitat ha hagut d’encaixar l’allau de llicències VTC per la via judicial amb què ara opera Cabify -Uber encara no ha tornat a Catalunya- de manera legal. La seva solució passa per un decret que limita la transmissió d’aquests permisos i els lliga a un registre electrònic.
Ministeri de Foment
El govern espanyol és qui té més competències en matèria de transport de totes les administracions i l’únic que encara no ha posat cap proposta sobre la taula per solucionar el conflicte. Això ha provocat que els taxistes hagin fixat les seves crítiques en el ministre de Foment, Íñigo de la Serna, que ja ha avisat que prepara un decret per suavitzar la tensió. La norma arribarà a principis del 2018 i limitarà aspectes del sector de les VTC.