Coca-Cola prepara una ofensiva contra el sucre per paliar l’efecte del nou impost
La direcció de la multinacional qualifica l'impost català de "discriminatori"
MadridCoca-Cola ha passat a l’ofensiva contra el sucre. La companyia ha anunciat aquest dimarts una nova estratègia comercial per fer front a l’impacte que podria suposar un augment de la regulació en el sector de les begudes ensucrades, un impost que la direcció espanyola de la multinacional ha qualificat obertament de “discriminatori”.
Segons el director de relacions institucionals, Juan José Litrán, “encara és aviat per valorar quin impacte té sobre les vendes [l’impost català a les begudes ensucrades]”, però sí que ha aclarit perquè la consideren una taxa injusta: “No tindrem més remei que acceptar-ho, però ens sembla discriminatori perquè la mateixa causa, l’obesitat, es dona amb altres aliments i en canvi l’impost només s’aplica a alguns i no a tots; si el motiu és l’obesitat s’hauria de gravar tots els productes que generen obesitat”, ha explicat aquest directiu, en clara referència als productes làctics ensucrats o la pastisseria industrial.
Contraatac fiscal a les begudes ensucradesEl 2012 les pressions d'aquest sector, encapçalat per Coca-Cola, ja van aconseguir frenar la taxa a Catalunya, que finalment va quedar arxivada en un calaix. Ara, l’aplicació d’aquest impost, que va entrar en vigor l’1 de maig -i que grava amb un augment de fins a 12 cèntims les begudes amb excés de sucre- ha fet que la companyia faci fer un gir a l'estratègia comercial per centrar-se en els productes sense sucre i minimitzar l’impacte, tant a Catalunya com per fer front a una eventual ampliació de l’impost al conjunt d’Espanya.
Cada cop menys sucre
De fet, el ministre d’Hisenda, Cristóbal Montoro, va deixar la porta oberta la setmana passada a una possible homogeneïtzació d’aquesta taxa a tot l’Estat. Davant d’aquest possible escenari, Coca-Cola ha decidit moure fitxa i ha anunciat que reduiran el sucre dels seus productes un 12% més els pròxims tres anys. “És un nou enfoc estratègic global, ens col·loquem al davant dels canvis, més enllà de les conjuntures puntuals, perquè ens hem adonat que el consumidor cada vegada està més preocupat per la seva salut”, ha explicat Litrán.
Per evitar aquest impacte no desitjat sobre les vendes, Coca-Cola ha virat els seus productes cap a les versions light o zero, és a dir, les que no contenen sucre, que actualment ja suposen el 40% de les seves vendes a Espanya. “Aquesta acollida és el que ens permet seguir innovant i oferint més productes d’aquest tipus”, ha explicat Litrán.
La companyia s’ha esforçat a remarcar que la decisió no és improvisada, perquè Coca-Cola “ja fa anys que treballa en aquesta línia”. De fet, segons ha explicat la multinacional, des que l’Organització Mundial de la Salut va publicar les seves recomanacions sobre el consum de sucre, l’any 2003, Coca-Cola ha rebaixat la quantitat de sucre de manera significativa en els seus productes principals, com Fanta, que ara té un 30% menys de sucre; Sprite, amb un 80% menys; Minute Maid, que té ara menys de la meitat de sucre que fa 14 anys, i Powerade, amb un 33% menys de sucre afegit.
Seguint aquesta línia, la multinacional ha anunciat el llançament d’una nova llauna més petita, de 250 mil·lilitres, per acotar el consum recomanat diari de sucre. Malgrat l’anunci, la companyia no ha volgut aclarir quin és el preu recomanat ni els marges que tindran amb aquest nou producte.