La CNMV autoritza l'opa d'Atlantia sobre Abertis
L'oferta de 16,5 euros per acció se situa per sota de la cotització actual
BarcelonaEl consell d'administració de la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) ha autoritzat aquest dilluns l'oferta pública d'adquisició (opa) de la italiana Atlantia per comprar la gestora d'infraestructures Abertis.
L'oferta puja a més de 16.300 milions d'euros, ja que Atlantia ofereix als accionistes d'Abertis el pagament de 16,5 euros per acció, un preu que se situa molt per sota del valor actual, ja que avui Abertis cotitzava per sobre dels 17 euros l'acció.
L'oferta italiana per comprar Abertis ha rebut la llum verda del supervisor dels mercats just el dia que la companyia que presideix Salvador Alemany reuneix el seu consell d'administració per decidir si trasllada la seu social fora de Catalunya, tal com han fet altres companyies de l'entorn de la Fundació Bancària La Caixa, a causa de la situació política.
L'oferta que fa Atlantia s'articula en dues modalitats de pagament. D'una banda, els accionistes d'Abertis poden acceptar el preu el 16,5 euros per acció, però, de l'altra, també acceptar accions de nova emissió d'Atlantia, amb una relació de 0,697 accions d'Atlantia per cada acció d'Abertis.
Condicions: el control
En la seva oferta, Atlantia introdueix algunes condicions. Per exemple, que almenys 100 milions d'accions d'Abertis (10,10% del capital) acceptin el bescanvi d'accions. Per això, les noves accions d'Atlantia per al canvi equivaldrien a un 23,22% dels capital d'Abertis. La possibilitat d'anar al bescanvi d'accions facilitaria que La Caixa, primer accionista d'Abertis, es quedés com a accionista del nou grup resultant.
Però la condició més important és que Atlantia condiciona l'oferta al fet que sigui acceptada com a mínim pel 50% més una acció del capital d'Abertis. És a dir, la companyia italiana controlada per la família Benetton vol tenir el control d'Abertis.
Una última condició que posa la companyia italiana és que l'operació rebi les autoritzacions dels reguladors de Competència de la Comissió Europea i la Fiscalia Nacional Econòmica de la República de Xile.
El consell d'administració d'Abertis ha explicat aquest dilluns en un comunicat a la CNMV que un cop s'obri el període d'acceptació de l'oferta es pronunciarà, en un termini màxim de deu dies, com diu la llei, sobre l'opa.
Però a més, l'operació requereix l'autorització del govern espanyol, ja que Abertis és propietària de la companyia de satèl·lits Hispasat, que afecta qüestions relacionades amb la defensa de l'Estat. El govern espanyol ha advertit la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) que Atlantia no li ha sol·licitat encara la preceptiva autorització que, tal com indica la llei, necessita per aconseguir el control de les autopistes i els satèl·lits que el grup de concessions explota a Espanya, segons han confirmat a Europa Press fonts del ministeri de Foment.
L'executiu ha realitzat aquest avís al supervisor del mercat mitjançant sengles cartes remeses pel ministre de Foment, Íñigo de la Serna, i el ministre d'Energia, Álvaro Nadal, tal com avança el diari digital 'El Confidencial'.
Aval de 14.000 M€
En la seva oferta, Atlantia ha presentat avals per un import de 14.700 milions d'euros emesos pel bancs italians Unicredit i Intesa Sanpaolo, i la sucursal italiana de BNP Paribas -4.900 milions cadascuna de les entitats.
El termini d'acceptació de l'oferta és de 15 dies naturals des de la publicació del primer anunci de l'oferta. El fullet de l'oferta està disponible a la CNMV.
L'oferta d'Atlantia es podria trobar amb una competidora si la constructora ACS, que controla Florentino Pérez, presenta una contraopa mitjançant la seva filial alemanya Hochtief.
Al mes d'abril van començar els rumors d'un possible interès d'Atlantia per Abertis, fet que es va corroborar al mes de juny, quan la companyia italiana ho va confirmar a la CNMV. Però Abertis no s'ha estat quieta i no ha parat d'invertir en els últims mesos per continuar creixent.
Això sí, la majoria d'aquestes inversions s'han fet a l'estranger, ja que a Espanya no s'estan desenvolupant nous projectes de vies de pagament.