Economia03/07/2014

Competència demana a l'Estat que privatitzi per separat els aeroports d'Aena, com vol la Generalitat

El supervisor critica la "peculiaritat" del model centralitzat espanyol i el considera "inadequat per a les autèntiques necessitats del mercat"

Dani Sánchez Ugart
i Dani Sánchez Ugart

BarcelonaNou cop de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) a la política centralitzadora d'Aena i a les privatitzacions del govern espanyol de Mariano Rajoy. L'organisme supervisor ha emès un informe crític amb la fórmula que ha escollit del ministeri de Foment de privatitzar Aena –de manera conjunta– i en què li demana que permeti la gestió individual dels diferents aeroports de la xarxa pública.

Inscriu-te a la newsletter Primer set per al SabadellInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

La CNMC considera que el model de gestió aeroportuària espanyol és "peculiar", perquè és un sol ens, Aena, qui gestiona una xarxa de 46 aeroports, fet que no permet que els aeròdroms competeixin entre ells i desincentiva l'eficiència econòmica. Aquest model ha estat "inadequat per a les autèntiques necessitats del mercat", segons la CNMC, que afirma que, si no es limités aquesta eficiència, hi hauria preus més baixos, més qualitat i més beneficis per als usuaris, segons el diagnòstic del supervisor, que suposa un fort revés al que sempre ha defensat el govern del PP.

Cargando
No hay anuncios

El consell de ministres va plantejar a mitjans de juny una privatització parcial d'Aena que consistia en la venda del 49% de l'ens aeroportuari espanyol i que, en la pràctica, perpetuava el model centralitzat. Aquella privatització va ser criticada per la Generalitat, que ha reclamat en diverses ocasions una gestió individual de l'aeroport del Prat, en la mateixa línia del que demana ara la CNMC.

I no és el primer cop que el supervisor critica els plans de privatització de Rajoy. En el mateix consell de ministres, l'executiu va anunciar la seva intenció d'obrir als privats el servei de tren del corredor de Llevant, i la CNMC va urgir el govern a privatitzar també altres corredors, especialment la línia d'AVE de Barcelona a Madrid, que és la de més passatgers.