Competència investiga els acords entre bancs per a l'ús dels caixers automàtics

La CNMC decidirà en les pròximes setmanes si obre un expedient sancionador

El nom de les entitats investigades no s'ha fet públic
Albert Martín
30/09/2019
2 min

BarcelonaEls acords particulars entre entitats financeres que permeten a clients d'un banc fer servir la xarxa de caixers automàtics d'un altre en condicions favorables estan en el punt de mira de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC).

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

En un comunicat fet públic aquest dilluns, la CNMC ha informat que ha detectat "possibles pràctiques anticompetitives" consistents en una "denegació sistemàtica" de l'accés a la xarxa de caixers automàtics en determinades entitats financeres "en les mateixes condicions favorables que les ofertes a altres entitats". La CNMC lamenta que aquesta pràctica "s'havia desenvolupat durant diversos anys amb l'objectiu de perjudicar la capacitat competitiva de determinades entitats en el mercat de provisió de mitjans de pagament".

Per aquesta raó la setmana passada es van fer inspeccions a les seus de diferents companyies i la CNMC decidirà en poques setmanes si obre un expedient sancionador. Si així ho fes, les entitats tindrien fins a 18 mesos per defensar-se i passat aquest període Competència decidiria si hi ha o no una sanció.

Cal recordar que l'accés als caixers automàtics va viure un terratrèmol quan l'any 2015 CaixaBank va decidir cobrar als no clients que fessin servir les seves màquines. L'entitat catalana carregava una comissió de dos euros als no clients que traguessin diners dels seus caixers, una comissió que s'afegia a la que ja imposaven les entitats emissores de les targetes als seus clients a l'hora de retirar els fons.

Però CaixaBank va acabar anul·lant la mesura uns mesos després, quan el govern espanyol va impulsar una nova normativa que ho prohibia i establia que el propietari dels caixers no pot cobrar directament a l'usuari, sinó que ha de repercutir el cost a les entitats dels usuaris.

Un any després, els tribunals van validar la mesura de CaixaBank.

stats