Clam patronal contra el desacord polític al voltant de l'ampliació del Prat

Sánchez Llibre no tira la tovallola i adverteix que els empresaris no estaran parats "davant de tanta irresponsabilitat"

Josep Sánchez Llibre, president de Foment del Treball, en la roda de premsa per valorar la fi de l'acord entre governs al voltant de l'ampliació del Prat
09/09/2021
3 min

BarcelonaDos dies després que el sector ecologista i social presentés els detalls de la seva ofensiva per aturar l'ampliació de l'aeroport del Prat, el tauler de joc s'ha capgirat del tot. Sobretot perquè des d'ahir al vespre el rol opositor el juga el sector econòmic: "Els empresaris no estarem parats davant de tanta irresponsabilitat", ha avisat aquest dijous Josep Sánchez Llibre, president de Foment del Treball, en relació al desacord polític que ha acabat per ara amb el projecte.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Segons el màxim representant d'aquesta patronal, és urgent que la Generalitat rectifiqui la seva postura i resolgui les contradiccions que s'han evidenciat dins del mateix Govern. De fet, Sánchez Llibre ha responsabilitzat sobretot aquest executiu del punt en què es troba la qüestió, que ells –en contra del que han dit Aena i el govern central– no donen per definitiu. "La Generalitat no ha estat a l’altura, ni ha actuat amb la prudència i diligència que ha de conduir l'actuació d'un govern solvent", ha afegit.

Malgrat tot, Sánchez Llibre ha admès que tampoc "és tolerable" la "manca de cohesió interna" en la coalició del govern espanyol. Ho ha dit sobretot arran de la visita que ha fet aquest dijous Yolanda Díaz, ministra de Treball, a l'estany de la Ricarda, un dels punts calents en la discussió de l'ampliació.

"Estem a un pas de fer un ridícul internacional", ha sentenciat el president de Foment, que ha dit obertament que no tira la tovallola i que farà tot el que pugui perquè se segelli un nou acord d'aquí a finals de mes, quan el consell de ministres havia d'aprovar la dotació per ampliar l'aeroport. En concret, Sánchez Llibre ha especificat que parlarà amb totes les parts implicades, començant per la ministra Díaz, que visitarà aquest dijous Foment del Treball. "És veritat que tenim poc marge de maniobra", ha reconegut, i ha avisat que no descarten estudiar com atribuir responsabilitats de "l'empobriment del país" i de "la ruïna econòmica de Catalunya" a què aboca no ampliar la infraestructura.

En la mateixa línia es va pronunciar ahir Antoni Cañete, president de Pimec, que va instar els dos governs a tornar a asseure's per arribar a un nou acord. "Hem viscut situacions més complexes que s'han pogut resoldre per la via del diàleg i del consens", va recordar. Mònica Roca, presidenta de la Cambra de Comerç, també va lamentar aquest gir en els esdeveniments, però ella no descartava ahir que fos una mesura de pressió del govern central per aconseguir que la Generalitat resolgui la disparitat d'opinions a les seves files.

Els hotelers se sumen a les crítiques

La crítica no s'ha reduït al sector patronal. Diversos dels sectors sobre els quals el projecte d'Aena prometia un impacte positiu han sortit públicament a lamentar que les converses es congelin fins d'aquí cinc anys, tal com ha especificat aquest dijous Maurici Lucena.

El president del Gremi d'Hotels de Barcelona, Jordi Clos, ha demanat a totes dues parts que restitueixin l'acord, i ha avisat que si no ho fan "hauran de tenir clar que seran responsables de perjudicar el futur social, laboral i econòmic" de l'entorn. També s'ha pronunciat en aquest sentit l'Associació Catalana de l'Empresa Familiar del Retail, Comertia, que en un comunicat diu que l'ampliació "hauria de ser un projecte prioritari i estratègic per a tothom: ciutadans, empreses, administracions i associacions".

De fet, fins i tot CCOO, habitualment enfrontada a les patronals, ha apuntat que cal que els dos governs reprenguin les discussions. "CCOO de Catalunya considera que el projecte de l'aeroport no era adequat, però que la modernització de les instal·lacions del Prat i la interconnexió amb la resta d'aeroports catalans són necessàries", ha resumit el sindicat.

stats