L'impacte de la pandèmia

El cistell de la compra creix un 12% amb la pandèmia amb el comerç de barri com a gran guanyador

Lidl substitueix Dia en el podi dels grans distribuïdors a Espanya

BarcelonaL'any de la pandèmia ha sigut l'any del gran consum. Tot són bones notícies per al sector distribuïdor: s'ha ampliat la despesa de les famílies i la dimensió del cistell de la compra, tots els canals de compra creixen, ressuscita el comerç de barri i es referma la compra electrònica. Tot plegat en un any en què Mercadona, Carrefour i Dia han perdut quota de mercat. Totes tres cadenes segueixen estant entre els supermercats on més es compra a Espanya, però Dia cedeix el tercer lloc al podi a Lidl.

Inscriu-te a la newsletter Primer set per al SabadellInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

“Durant el confinament, els clients van provar altres opcions, i des de llavors no han tornat al mateix nivell de fidelitat [respecte als grans supermercats]”, ha explicat aquest dimarts el directiu de Kantar que ha analitzat les dades, Florencio García. És a dir, els clients han tornat a les grans superfícies, però compartint la compra amb altres llocs que han descobert durant la primera onada de la pandèmia, un efecte que s'ha notat sobretot en els productes frescos. 

Cargando
No hay anuncios

A més, “el mercat especialista es recupera durant la desescalada [posterior al confinament], però en aquell moment comencem a parlar de donar suport al comerç de barri, així que la tendència es manté els següents mesos”, sintetitza. És a dir, que les dinàmiques durant la segona meitat de l'any comencen a anivellar la pèrdua de quota de mercat que aquesta mena de comerços portaven acumulant durant els últims 15 anys i que estava captant la gran distribució. 

Cargando
No hay anuncios

Així, la pandèmia ha deixat diversos canvis en el panorama. També en termes generals. Per exemple, en l'increment de la despesa en el cistell de la compra, que està un 12,7% per sobre d'on ho estava el 2019, un repunt que s'explica sobretot pels mesos més durs de confinament, en què la distància respecte a l'any passat va arribar a ser del 25%. "Quan analitzem com s'ha traduït això en patrons veiem que ha canviat la manera d'anar a comprar", explica García: la freqüència de visita del supermercat cau un 2,7%, però els cistells són un 14% més grossos.

El confinament dispara el comerç electrònic

On també ha incidit positivament la situació sanitària és en el comerç electrònic, que dispara la seva facturació un 62% i que, a més, obté les millors dades en termes de quota de mercat a Catalunya. En conjunt, si el sector portava anys creixent poques dècimes, el 2020 avança un 2,6%. “El fenomen de l'e-commerce és global, i dins d'aquesta globalitat nosaltres teníem reptes pendents per créixer: el fonamental, generar hàbits”, segueix el directiu de Kantar. En aquest sentit, les quotes del comerç electrònic eren molt més baixes a Espanya que a la resta d'Europa, cosa que ha començat a canviar la pandèmia. 

Cargando
No hay anuncios

Les dades indiquen que vuit de cada deu compres que es fan online en aquest sector les segueix captant el supermercat tradicional. Però, així i tot, el fenomen també ha impactat positivament en Amazon, que assoleix una quota de mercat que s'acosta al 6%, 1,7 punts més de la que tenia el 2019.

Dia surt del podi

La caiguda de Dia també ha estat comentada pels autors de l'informe. “Segueix arribant al 60% de les llars espanyoles, és la cadena amb més nombre de botigues físiques [tot i que es vagi desprenent d'algunes, segueix a molta distància de les altres firmes] i ha invertit molt en reconstruir la marca”, ha explicat García per treure pes a aquesta caiguda. Això sí, “per tornar a veure créixer Dia haurem d'esperar que deixi de vendre superfície”.

Cargando
No hay anuncios

En concret, i segons les dades de Kantar, Dia ha perdut un 0,6% de quota de mercat respecte a l'any passat i un 1% de la fidelitat dels seus clients. El que l'ha penalitzat (igual que a Mercadona, que perd un 1,1% de quota, i a Carrefour, que en perd un 0,3%) és precisament que el consumidor espanyol hagi repartit les seves compres en diversos establiments i la revifada del comerç de barri.