Automoció

Cinc candidats opten a explotar el macrocentre de FP de Martorell

A més de la UPC i Eurecat, hi aspiren dues empreses catalanes i una consultora multinacional

El Govern ultima la licitació  del macrocentre de Martorell
3 min

BarcelonaMés de sis anys i mig després de la seva inauguració, el macrocentre de Formació Professional (FP) de l’Automoció de Martorell sembla que ha assegurat el seu futur. El Govern va treure a licitació l'1 d’octubre la gestió d’aquest centre i, després d’un primer concurs el 2019 que va quedar desert, ara s’han presentat cinc propostes que han passat el primer tall. Segons ha pogut saber l’ARA, les cinc companyies i entitats que han presentat candidatura són el centre tecnològic Fundació Eurecat i la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), com ja va avançar aquest diari, i d’altra banda les empreses Esquemes Informàtics, MSX International Techservices i Disseny Educatiu.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Després del primer concurs del 2019 sense candidats, l’actual conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent, va voler provar-ho de nou. L’1 d’octubre, a través del Servei Públic d’Ocupació de Catalunya (SOC), va publicar l’anunci de la licitació, que suposa la concessió de la gestió i explotació del centre durant 15 anys, prorrogables 10 anys més. El termini per presentar candidatures es va acabar el 4 de novembre i ara s’obre un nou període en què les cinc entitats i empreses que s’hi han presentat hauran de completar el procediment administratiu, que inclou l’oferta formativa i econòmica.

Adjudicació al gener

El departament d’Empresa calcula que, un cop feta la valoració tècnica de les ofertes segons els criteris establerts en el concurs, l’adjudicació es podria resoldre a finals del mes de gener de l’any que ve. Entre els que s’han presentat al concurs hi ha la Universitat Politècnica, centrada en els estudis superiors, i Eurecat, un centre tecnològic que té una gran part del seu finançament de la mateixa administració, i que ja va mostrar el seu interès en la primera licitació que va fer el Servei d’Ocupació de Catalunya el 2019, quan va quedar deserta. En aquella ocasió Eurecat no complia amb tots els requeriments.

Entre les empreses que han anat al concurs hi ha la consultora multinacional especialista en el sector de l’automoció MSX International. Amb més de 6.000 treballadors arreu del món, mig miler dels quals a Espanya amb seus a Madrid i Sant Joan Despí, MSX International ja treballa en la formació de grans fabricants del sector de l’automòbil com Volkswagen o Seat. Aquesta consultora té gairebé 30 anys d’experiència en el sector de l’automòbil a Espanya. De les tres empreses que s’han presentat, és la més lligada al sector de l’automoció.

Per la seva banda, Esquemes Informàtics, amb seu a Igualada, és una empresa dedicada a la formació professional, l’assessoria tècnica en informàtica i telecomunicacions i la formació empresarial. 

La tercera de les empreses que ha presentat candidatura, Disseny Educatiu, de Sabadell, es dedica a l’educació secundària general, educació tècnica i professional i educació postsecundària.

El concurs actual havia sigut criticat per una part del sector, com el Clúster de la Indústria d’Automoció de Catalunya, perquè temia que el centre pogués allunyar-se d’un sector que està vivint una transformació total amb la irrupció del cotxe elèctric. Però aquest centre, segons les bases de licitació, s’ha de convertir en un referent de la indústria de l’automoció en ple canvi de paradigma de la indústria del sector. 

Universitat de l’automòbil

Els plecs del concurs estableixen que el centre haurà d’impartir la formació professional inicial, la formació professional per a l’ocupació i la formació programada per les empreses destinada al sector de l’automoció. “Ha de ser una autèntica universitat del sector de l’automoció”, indiquen fonts del departament que lidera Roger Torrent.

A més d’aquest objectiu central, però, en el centre es desenvoluparan altres activitats com la promoció de relacions de cooperació i intercanvi amb altres centres nacionals i internacionals de formació, el desenvolupament i prestació de serveis d’orientació professional i inserció laboral, la promoció de la innovació tecnològica i la recerca lligada a la formació, la realització d’activitats per a la sostenibilitat i preservació mediambiental en l’entorn de la formació, i la mateixa explotació de les instal·lacions del centre. Per al departament d’Empresa, el centre és clau per consolidar la competitivitat del sector de l’automoció i de les seves empreses.

El Clúster de la Indústria d’Automoció ja es va felicitar la setmana passada que el concurs no quedi desert, però el seu president, Josep Maria Vall, va indicar que sense la seva presència “estaran coixos”, malgrat que es va mostrar obert a participar en el projecte en un futur si canvien els criteris.

Les dates clau de la història del centre

20-3-2015

Inauguració

El llavors president de la Generalitat, Artur Mas, va inaugurar el centre, que amb més de 10.000 metres quadrats i una inversió de 17 milions està preparat per acollir fins a 15.000 alumnes.

17-2-2019

Martorell reclama

Davant la paràlisi al centre, l’Ajuntament de Martorell va enviar un requeriment a la Generalitat en què reclamava la devolució dels terrenys on s’havia construït el centre de formació professional.

7-11-2019

Concurs desert

El Govern va treure a licitació la gestió del centre el juliol del 2019. El termini per presentar ofertes acabava el 30 de setembre del 2019 i, malgrat que hi va haver dues pròrrogues, al novembre quedava desert.

1-10-2021

Nou concurs

L’1 d’octubre el Govern va treure de nou a concurs l’explotació de l’equipament. Aquest cop sí, s’han presentat cinc propostes un cop tancat el termini que ara hauran de ser valorades. 

stats