Un "científic" de confiança d'Óscar Puente al capdavant de Renfe
El govern espanyol nomena el madrileny Álvaro Fernández Heredia nou president de l'operador públic
MadridEl fil que uneix el ministre de Transports, Óscar Puente, i el flamant president de Renfe, Álvaro Fernández Heredia (Madrid, 1980), són els autobusos públics de Valladolid. Puente va fitxar Fernández Heredia perquè solucionés el desgavell que vivia aquest servei a la ciutat castellanolleonesa. El resultat d'aquell encàrrec va ser el que va permetre al madrileny guanyar-se la total confiança del ministre, asseguren fonts consultades per aquest diari i coneixedores de la relació entre tots dos. Des d'aleshores, Puente l'ha tingut al cap. "El considera un científic de l'enginyeria de camins", apunta una font. El mes de març de l'any passat, quan Puente va reestructurar el ministeri, el va fitxar com a secretari general de Mobilitat Sostenible, una cartera creada des de zero. Ara fa el salt a l'operador ferroviari en substitució del català Raül Blanco, tal com ha acordat el consell de ministres aquest dimarts.
"Ha estat un honor haver sigut el primer secretari general de Mobilitat Sostenible, potser el [secretari] més breu", ha dit bromejant Fernández a través de la xarxa social X, des d'on també ha volgut agrair la "confiança" del ministre. "Entomo la presidència de Renfe amb tot el compromís per estar a l'altura dels viatgers i els seus treballadors", ha expressat el flamant president de l'operador. El govern espanyol ha nomenat l'enginyera Sara Hernández, provinent de Deloitte, com a secretària general de Mobilitat Sostenible.
Fixació amb la xarxa convencional de Madrid
Álvaro Fernández Heredia coneix de primera mà el sector de la mobilitat i, en particular, la mobilitat pública. Enginyer de camins, canals i ports i doctor en infraestructures dels transports per la Universitat Politècnica de Madrid (UPM), ha desenvolupat la seva activitat al voltant de la consultoria, la investigació i la docència universitària.
Del seu pas per l'administració pública, a més de ser director d'Autobusos Urbans de Valladolid, en destaca la gerència de l'Empresa Municipal de Transports de Madrid (EMT) durant l'etapa de Manuela Carmena (Més Madrid). De fet, Fernández està estretament vinculat al partit madrileny a través del qual va fer el salt a la política activa (va ser conseller a l'Ajuntament de Madrid entre el maig del 2023 i el març del 2024). Una de les grans fixacions del madrileny és, precisament, el funcionament de la xarxa convencional o Cercaníasde Madrid, que equival a Rodalies. Un transport que aspira a transformar i a ser fiable de cara als usuaris.
Els reptes que tindrà com a president de Renfe, però, van més enllà dels trens de proximitat, tot i que una de les principals patates calentes que li deixa Blanco és el traspàs de Rodalies. L'operador ferroviari fa temps que ha encarrilat el camí de l'expansió internacional amb nous contractes al golf Pèrsic, però també a l'Amèrica Llatina. A més, té al davant resoldre les traves burocràtiques i la guerra comercial oberta amb França, que obstaculitzen l'opció de nous recorreguts. En termes empresarials, Renfe es veu esquitxat per la incertesa a Talgo, de qui depèn l'arribada de nous trens.
Contracte de 660 milions
Amb tot, el consell de ministres d'aquest dimarts ha aprovat un contracte de 660 milions d'euros per a l'execució de les tasques de manteniment dels pròxims quatre anys de les vies i les infraestructures de totes les línies ferroviàries de la xarxa convencional (10.300 quilòmetres) i la xarxa d'ample mètric (1.200 quilòmetres), segons informa Europa Press.A més, el Banc Europeu d'Inversions i Adif acaben de firmar un préstec de 350 milions d'euros per invertir en la renovació i millora de les infraestructures ferroviàries de la xarxa convencional i l'alta velocitat.