La cerca de feina per internet s'estanca
El 80% de les vacants no arriben a la xarxa i les empreses opten per candidats que es diferenciïn
Barcelona“Envio el currículum per Infojobs: descartada. Vaig a entregar el currículum en persona a la mateixa empresa: contractada”. Les més de 300 mostres de suport que va rebre Nadia Martínez en aquest missatge a Twitter el converteixen en una tesi compartida. Un plantejament que aquesta mateixa realitzadora audiovisual va corroborar en una publicació que va fer lligada a la primera: "Les plataformes per buscar feina no van bé". Just una setmana abans d'aquest tuit, una filial de la consultora de recursos humans Adecco va fer públic un informe que arrodoneix aquesta conclusió. Assenyala que, en el moment d'or de les eines digitals, només tres de cada deu persones que aconsegueixin feina a Espanya la trobaran a través d'internet. Lluny de la primera teoria, el que denuncia aquesta entitat és que, directament, el 80% de les vacants de feina no hi apareixen. I la mateixa Infojobs ha fet campanya amb aquesta idea.
És a dir, que si bé tothom sembla coincidir que hi ha mancances, hi ha discrepàncies en apuntar quines.
El que planteja aquesta filial d'Adecco, LHH, és que s'ha de distingir entre el que és mercat obert, que són el conjunt d'ofertes publicades en portals de treball, per exemple, i el mercat ocult, que són les que no són públiques. Són vacants, aquestes últimes, que s'omplen a partir de recomanacions de companys o que s'ofereixen directament a gent que s'ha conegut treballant. “Nosaltres el que els hi diem als candidats és que treballin aquest mercat ocult de forma molt proactiva, perquè s'hi mouen moltes més ofertes. Alhora té un altre avantatge: no tothom accedeix a les ofertes del mercat ocult”, explica la directora d'operacions de la consultora, Natalia March.
Segons la seva forma d'entendre el mercat laboral, les empreses valoren més els candidats que destaquen entre la resta i que fan la feina més fàcil a les persones que estan reclutant. Una forma de donar resposta a aquesta preferència és intentar contactar amb la companyia que ha fet l'oferta pública per un canal que no sigui el que ja acumula centenars de candidatures. “A nivell tecnològic, aquestes plataformes estan molt bé i hi ha persones que troben feines a través d'elles”, assegura March. Ara bé, afegeix, el principal obstacle que hi ha és el nombre de persones que hi accedeixen, moltes de les quals s'inscriuen a les ofertes perquè és molt fàcil de fer, encara que el seu perfil no s'ajusti al que s'està requerint.
Per a Infojobs, el problema ha de ser un altre. La companyia assegura que l'eina que ha elaborat està dissenyada perquè les sol·licituds per a una feina arribin directament a la persona que s'encarrega de fer la selecció a l'empresa i, alhora, perquè la persona que busqui un lloc de treball tingui informació a temps real del recorregut del seu currículum. “Les plataformes funcionen: la capacitat d'accelerar processos és molt més alta que la mitjana en el mercat tradicional [un procés de selecció passa de durar deu setmanes a tancar-se en un màxim de quatre de mitjana, diu] i prop del 70% dels candidats afirmen que aquestes plataformes han millorat la seva situació”, defensa Mónica Pérez, directora de comunicació de l'empresa.
El problema que Pérez posa sobre la taula és que queda molt per fer a l'hora de digitalitzar l'ocupació a Espanya. Un factor que impacta directament en la quantitat d'ofertes publicades, però també en l'ús que es fa de les eines on sí que n'hi ha. “El primer escull és que l'ocupació no està digitalitzada, però hi ha altres espais de millora”, reconeix. Per exemple: “És important que les empreses publiquin les ofertes adequadament i que els candidats sàpiguen posar en valor com encaixa el seu perfil, si és que encaixa”.
El mal ús de les plataformes
El diagnòstic coincideix amb la lectura que fa Miquel Rosselló, director de carreres professionals a l'escola de negocis EADA amb quinze anys d'experiència com a reclutador. L'expert s'agafa a dades del portal estadístic Statista que indiquen que, tant si es pregunta als treballadors com als departaments de recursos humans, totes dues bandes coincideixen que el canal que més s'utilitza a Espanya per oferir i buscar feina és l'online. També ho demostra, afegeix, el fet que a Linkedin hi hagi 13 milions de persones espanyoles registrades, el 60% de la població activa del país.
“Internet no és el problema –deixa clar–, sinó el mal ús que en fan alguns”. En aquest sentit, diu que hi ha molt de soroll, molts agregadors d'ofertes que emboliquen la troca i que desanimen la gent que està buscant feina. Falta també, en aquest entorn, que les persones que busquen feina sàpiguen que no només existeixen les plataformes generalistes, sinó que hi ha portals de cerca de feina per a professions concretes.
L'últim raonament que fa aquest orientador d'EADA, però, coincideix amb el que plantejava LHH i amb la reflexió que va fer la tuitaire descontenta amb Infojobs: l'empresa es fixarà més en les persones que es busquin la vida per destacar. “Quan hi ha un candidat que busca diferenciar-se, arribar pel camí més recte a la companyia i demostra la seva motivació, sempre és millor que el que espera”, confessa. “No sempre serà possible premiar aquestes actituds, però si com a empresa tinc milers de candidatures al meu abast, agrairé que em facilitin la feina”, conclou.
- Excés de candidats El fet que sigui tan senzill postular-se per omplir una vacant fa que molta gent, encaixi o no en el perfil, envii el currículum. Aixògenera embús i complica la feina dels reclutadors.
- Cultura empresarial Un altre factor és que molts dels encarregats d’omplir vacants valoren molt, davant d’aquest allau de sol·licituds, els candidats que busquen la forma de destacar. Bé contactant directament fora de les plataformes, bé entregant el currículum en mà.
- Manca d’ofertes El que expliquen les consultores de RRHH tradicionals i denuncien les pròpies plataformes és que el 80% de les feines ni tan sols arriben a estar penjades a la xarxa. El que expliquen és que s’opta molt més per buscar referències entre els companys o utilitzar altres mètodes, abans de fer les ofertes públiques.
- Falta de digitalització Infojobs relaciona la manca d’ofertes amb que, almenys a Espanya, queda molt per fer en termes de digitalitzar l’ocupació. És a dir, que cal popularitzar l’ús entre les empreses de plataformes com la seva per democratitzar les oportunitats davant d’una vacant.
- ‘Males praxis’ L’altre gran problema és el mal ús que fan les empreses quan no cuiden el procés, els agregadors d’ofertes o els candidats que s’apunten sense donar el perfil.