A la cerca i captura dels contractadors
La demanda de treballadors tecnològics també fa créixer la de personal de selecció especialitzat
BarcelonaLa Míriam ja està acostumada que la seva parella, que és programador, li expliqui cada nit sopant alguna de les ofertes de feina que li arriben a la bústia del seu perfil a LinkedIn. El que li sorprèn, però, és que ara l'escena també passi a la inversa. Forma part del departament de selecció de personal d'una empresa catalana d'enginyeria des de no fa ni un any i cada setmana rep dues o tres propostes per canviar de companyia. "Durant la pandèmia òbviament estava tot parat, però ara els treballadors tecnològics estan més demanats que mai i, per tant, la selecció d'aquest tipus de perfils també", explica. No només li passa a ella, comparteix amb els seus companys d'equip que aquest tipus d'oferiments són cada cop més habituals.
En els últims dos anys a la multinacional britànica de reclutament Hays han duplicat la plantilla de la seva divisió espanyola especialitzada en tecnologia i ja són un centenar de persones. "Contractar gent capaç de contractar és essencial. La selecció de personal sempre ho ha sigut, però cada cop ho és més trobar empleats amb les habilitats per localitzar els candidats. Que no vagin a pescar als mateixos llocs on va la resta", indica Salvador Sicart, director de Hays Technology a Espanya.
Com a conseqüència d'aquest increment de la demanda de reclutadors, l'efecte immediat ha sigut que els seus salaris vagin a l'alça, com fa anys que passa al sector tecnològic. "Cal invertir en retenció i no tothom està fent els deures com cal", afegeix el directiu. Mentre que fa vint anys –quan Sicart es va estrenar al sector dels recursos humans– la majoria dels perfils eren psicòlegs o llicenciats en relacions laborals, ara també es troba amb sociòlegs, antropòlegs i fins i tot graduats en belles arts. Abans de la pandèmia les cerques d'enginyers i desenvolupadors de software es limitaven a Barcelona i els seus voltants, però amb l'explosió del teletreball el 30% de les vacants que ofereixen a Hays Technology ja són per treballar en remot.
Ocado Technology –una filial d'Ocado Group, propietaris del supermercat 100% online britànic del mateix nom (una joint venture amb M&S)– compta amb 12 centres tecnològics repartits pel món. Un és al districte del 22@ amb uns 200 treballadors –i previsió de créixer fins als 240– que viuen de primera mà aquesta mateixa situació. "Abans eren les companyies les que dirigien els mercats i ara són els candidats", apunta Guillem Vila-Palau, director d'aquests espais. En el seu cas, l'empresa funciona amb un model amb personal de selecció especialitzat en àrees i codis de programació concrets que contracten professionals arreu del planeta. "Són la primera imatge de la companyia per al candidat i l'han de saber explicar molt bé", indica. Per aquest motiu, en aquests últims anys d'efervescència digital el departament de recursos humans també ha crescut "bastant", en línia amb com s'han multiplicat les contractacions dels artífexs del seu software.
L'impacte de la pandèmia
A The Knot Worldwide, una empresa nord-americana digital de planificació de bodes amb centre d'operacions a Barcelona, en diuen departament de persones i no recursos humans, però també l'han hagut de reforçar. "A finals d’any vam anunciar 250 ofertes de feina per a les nostres oficines internacionals, i cada mes seguim obrint desenes de vacants", explica Anna Bisart, la vicepresidenta de persones per als mercats internacionals (Europa, l'Amèrica Llatina i l'Índia). L'executiva assegura que aquest reforç ha sigut especialment significatiu a l'equip de selecció, que gairebé ha triplicat els seus membres amb nous reclutadors especialitzats en tecnologia i negoci. "La incorporació del teletreball i de mesures més flexibles de distribució de la jornada laboral, l'automatització de processos i la necessitat de tecnologia per escalar els nostres negocis ha provocat un augment de la demanda en diferents àrees com la ciberseguretat o el desenvolupament d'aplicacions mòbils", diu Bisart.
Per evitar que la plantilla els marxi en plena pluja d'ofertes de feina, a l'e-commerce de bricolatge francès ManoMano han optat per oferir la possibilitat de treballar el 100% en remot, donar 30 dies de vacances a tots els treballadors i potenciar la promoció interna. En el seu cas, la delegació de Barcelona (amb 200 professionals, més del 80% tecnològics) només ha incorporat una persona més per a la selecció de personal per gestionar les prop de 100 contractacions que van tancar l'any passat.