Un centre comercial de la mida de 8 camps de futbol neguiteja a la Jonquera botiguers de les dues bandes de la frontera
El centre comercial Gran Jonquera, del Grup Escudero, amplia les seves instal·lacions i preveu rebre més de 8 milions de clients anuals
GironaFins a 58.300 metres quadrats de botigues de tota mena, restaurants i cafeteries. Aquestes són les dimensions faraòniques del nou centre comercial Gran Jonquera, que acaba d'obrir les portes de les seves instal·lacions ampliades, després de quatre anys d’obres. La nova superfície, que quasi ha doblat la mida original, equival a l’extensió de més de vuit camps de futbol i consolida així aquest macrocentre alt-empordanès com un dels pols comercials més grans de Catalunya. Inaugurat el 2013, pertany al grup familiar Escudero i el regenta l’empresari Antonio Escudero, que actualment també forma part de la junta directiva del Barça de Joan Laporta.
Situat a l’emplaçament estratègic de la frontera amb França, davant la nacional i a tocar de l’autopista, el Gran Jonquera rep moltíssims clients que es desvien de la carretera o viuen a prop de la zona, sobretot de la banda de l'estat francès, que representen el 75% de les visites entre setmana i el 50% els dissabtes i diumenges. A més, com que no està dins de cap gran ciutat, aquest centre no té visitants que hi vinguin només a passejar, sinó que pràcticament tothom que hi entra en surt amb alguna peça que ha comprat. L'obertura de les noves plantes ha despertat molta expectació, ja que, com a novetat, ara ja no només hi ha botigues d'outlet, sinó també punts de venda full price de primeres marques com Zara, Mango, Adidas, Toni Pons o Lefties. Fins ara visitaven anualment el Gran Jonquera 6 milions de persones l'any i, després de la inversió, el Grup Escudero preveu rebre un 30% o 40% més de clients.
Preocupació a Figueres i Perpinyà
Més enllà de totes aquestes bones notícies, l'ampliació del Gran Jonquera també ha aixecat polseguera amb els comerciants dels municipis de banda i banda de la frontera, que temen una pèrdua accentuada de clients. A Figueres, per exemple, hi ha hagut polèmica perquè les botigues de Zara i Stradivarius han abandonat el centre de la capital empordanesa per instal·lar-se al nou centre de la Jonquera: "Ens ha perjudicat perquè les cadenes del grup Inditex, que busquen la catedral més grossa per vendre els seus productes, han trobat un millor postor amb el qual nosaltres no podem competir", explica Frederic Carbó, president de l'Associació de Comerç de Figueres.
A la part nord-catalana de la frontera també hi ha mala maror: "Aquest cap de setmana moltes famílies de Perpinyà han anat a la Jonquera per descobrir les noves botigues i s'hi passen el dia; no són conscients de tot el que gasten i quan tornen a casa llavors ja no volen comprar als comerços del centre de la ciutat", lamenta Nadia Karbouch, membre de la Cambra de Comerç dels Pirineus Nord-orientals. Escudero, però, replica que el seu centre no perjudica els botiguers locals: "Tot projecte suma i la competència crea mercat", assegura.
Els Escudero no volen fer públics els seus números, però sí que reconeixen que l'ampliació és el resultat de la bona salut de les finances: "La família va decidir ampliar-lo perquè els clients i els operadors demanaven més oferta, sobretot de moda, i algunes marques que no hi eren ens sol·licitaven poder venir”, explica Antonio Escudero, que, a més de regentar el Gran Jonquera, també té supermercats, restaurants, vinyes, una parafarmàcia, un hotel i un setmanari de premsa comarcal a Figueres.
Guàrdia civil i treballador de duanes
Originari de Castella-la Manxa, Escudero va emigrar fa més de 40 a anys a la Jonquera a la recerca d'un futur laboral, atret per les oportunitats de feina d'un punt transfronterer. A la Jonquera ja hi vivia el seu germà Abel, que era guàrdia civil i havia estat destinat a la zona. Després de fer alguna feineta com a cambrer, Antonio Escudero va començar a treballar despatxant camions a l'Agència de Duanes i, de seguida, sense deixar la feina, amb la seva família va muntar una petita botigueta de 150 metres: "Als anys 80 hi havia famílies del poble que es guanyaven molt bé la vida venent productes d’alimentació, begudes alcohòliques i perfumeria, per això nosaltres vam decidir crear el nostre propi negoci", recorda. La botiga la portaven principalment les dones de l'Abel i l'Antonio, fins que, el 1990, el negoci va agafar embranzida i els dos germans, astuts i amb bon nas pels negocis, van deixar les seves feines respectives i van obrir el seu primer supermercat, l'Euromercat.
Des de llavors, la línia dels supermercats va anar creixent progressivament, fins que, el 2013, amb l'obertura del Gran Jonquera, l'empresa familiar va fer un tomb i va agafar velocitat de creuer. Malgrat el creixement, Escudero manté un tracte personal amb tots els comerciants que tenen llogats espais al seu centre i, davant de situacions complicades com la pandèmia o la inflació recent, ha intentat donar-los sempre un cop de mà: "La majoria dels centres comercials formen part del fons d'inversió, però en el nostre cas som una família amb noms i cognoms", manifesta l'executiu.