CCOO considera una inversió "llençada a les escombraries" el centre de FP de l'automòbil de Martorell
El sindicat reclama una transició justa cap al cotxe elèctric per evitar un gran impacte en l'ocupació
BarcelonaLa transició cap al cotxe elèctric pot tenir un cost molt elevat en l'ocupació si no es fa bé, assegura el sindicat CCOO, que per això no entén que no s'hagi solucionat per part del Govern el futur del centre de formació professional del motor de Martorell. Un macrocentre que va comportar una inversió de 17 milions d'euros i que té un grau d'ocupació de només el 2%. "És una inversió llençada a les escombraries", ha afirmat aquest dimarts Tomás Díaz, secretari general d'indústria de CCOO del Baix Llobregat, l'Anoia, el Penedès i el Garraf, en unes jornades organitzades pel sindicat per abordar el procés de transformació de la indústria de l'automòbil.
Díaz s'ha mostrat molt crític amb el Govern per mantenir aquest centre sense funcionar "pels embolics burocràtics" dins del mateix executiu, i no ha sigut l'únic participant en la jornada que s'hi ha referit. Rafa Guerrero, representant de CCOO al comitè d'empresa de Seat, ha destacat que posar a ple funcionament aquest centre "és una urgència" i ha lamentat que estigui "infrautilitzat" quan hauria de ser "un centre de referència" com a factor clau per formar sobretot els empleats de la indústria de components que es veuran afectats per la irrupció del cotxe elèctric. El secretari general de CCOO al Baix Llobregat, Josep María Romero, també ha fet una crida per recuperar aquest centre.
La jornada ha deixat clar que la transició cap al cotxe elèctric és imparable i això pot tenir un cost important en l'ocupació, segons l'estudi que ha presentat Albert Vilallonga, tècnic de mobilitat. Si aquesta transició no és justa, ha indicat Díaz, pot tenir un efecte cascada sobre la indústria. "Un esternut de Seat Martorell pot ser una grip mortal per a tot el sector", ha assegurat Díaz, que ha esperonat les empreses de components a reconvertir-se amb plans industrials per evitar la desaparició. "Qui fabrica tubs d'escapament és mort si no té un pla industrial", ha dit, perquè el motor de combustió interna pràcticament desapareixerà. "La transformació es farà amb nosaltres o sense nosaltres", ha assegurat Guerrero, perquè els canvis en el model productiu ja venen marcats per l'Acord de París del 2015, l'agenda europea 2030 i les normatives sobre emissions.
Per això, ha indicat aquest sindicalista, la transició cap al cotxe elèctric pot tenir un impacte en l'ocupació, però també "és una oportunitat per portar aquí tota la cadena de valor". En aquest sentit, s'ha referit a la planta de bateries que vol tirar endavant Seat amb el govern espanyol, Iberdrola, Telefónica i altres empreses i que, segons ha dit, podria crear uns 2.000 llocs de treball directes i 5.000 d'indirectes. Guerrero ha indicat que cal aquesta planta per impulsar la cadena de valor del cotxe elèctric, i ha censurat "els polítics que només estan pendents de posar una planta de bateries al seu pati perquè està de moda".
Dins dels canvis que comportarà el cotxe elèctric, la secretària d'acció sindical i transicions justes de CCOO de Catalunya, Cristina Torre, ha demanat la derogació de la reforma laboral del PP, perquè a partir d'ara s'abordaran negociacions col·lectives "amb moltes dificultats", així com un nou pacte per la indústria a Catalunya, després que CCOO es mostrés molt crític amb l'anterior perquè només es van complir el 50% dels objectius.