CCOO denuncia l'assetjament sexual i els accidents de trànsit que pateixen els 'riders'
El sindicat recull testimonis de missatgers que s'han exposat a situacions de risc mentre repartien
"Em va dir: «Ets molt guapa, dona'm el teu número de telèfon, sisplau». Li vaig respondre: «Què et passa? De què vas? Soc una treballadora». Ell em va puntuar malament i va dir que no li havia entregat el paquet". Aquesta és la situació amb què es va trobar una repartidora després d'entregar una comanda mentre treballava per a una plataforma digital. El sindicat CCOO de Catalunya ha presentat aquest dijous un estudi que recull les experiències de 18 riders i alerta sobre riscos menys evidents que pateix aquest col·lectiu, com els accidents de trànsit i els casos d'assetjament sexual.
L'organització ha percebut que és habitual que les dones missatgeres no reparteixin en determinades zones per por a exposar-se a situacions d'inseguretat. "S'han produït robatoris a noies i això ha fet que limitin les comandes en algunes àrees urbanes. Moltes vegades tenen menys ingressos pel fet de rebutjar aquests encàrrecs", ha explicat Carmen Juares, responsable de noves realitats del treball del sindicat. Tot i així, admeten que no hi ha dades sobre el fenomen i que es basen en experiències recollides de diversos testimonis. "És poc freqüent, però el problema és la situació i la possibilitat que això passi", ha insistit Dani Garrell, del Centre d’Estudis i Recerca Sindicals de CCOO de Catalunya.
De les entrevistes a riders que treballen amb Glovo, Deliveroo, UberEats i Stuart el sindicat n'extreu que aquests professionals estan exposats "constantment al perill d'accident de trànsit". Un dels testimonis de l'estudi explica que va arribar a caure set vegades de la bicicleta en un any i que la reparació del vehicle li va costar 200 euros, que, com a autònom, va pagar de la seva butxaca. "El més greu va ser el xoc d'un company nostre de Deliveroo a Aragó amb Meridiana, que va estar greu –va estar en coma i tot–. Gràcies a Déu ja està bé, però la plataforma no va tenir cap tipus de resposta amb ell", assegura a l'informe un altre repartidor.
Menys ingressos amb la pandèmia
CCOO denuncia novament que els ingressos dels riders depenen del volum de comandes rebudes i que aquest model els genera una pressió excessiva. Segons els testimonis analitzats, en el cas de migrants en situació irregular que han de rellogar els comptes a les plataformes, aquests ingressos se situaven entre els 600 i 900 euros mensuals. Tot i així, amb l'arribada de nous missatgers i els canvis en la demanda provocats per la pandèmia, la situació financera dels riders ha empitjorat, ha conclòs Juares.
Els sindicats van ser un dels principals impulsors de la llei rider que finalment va aprovar el consell de ministres al mes de febrer i ara asseguren que vetllaran perquè les aplicacions compleixin la normativa fil per randa. "Intentaran fugir del dret del treball per la porta del darrere, però estem treballant amb Inspecció de Treball per evitar que això passi", ha avisat Juares.