El cava marca el 2021 un nou rècord de vendes amb 238 milions d'ampolles
El mercat internacional concentra el 71% de la producció del consell regulador
BarcelonaEl 2021 va ser un bon any per als vins escumosos. Després dels bons resultats de Corpinnat, aquest dimecres ha estat la DO Cava qui ha fet balanç. L'any passat la denominació d'origen va tancar amb un rècord de vendes de 238 milions d'ampolles, el que representa un 13% més respecte al 2020, l'any en què va esclatar la pandèmia. El 2021 també es va tancar superant les xifres de les ampolles expedides (que és la suma de les que s'han venut o estan a la venda), fins a 252 milions d'euros.
Segons ha concretat la DO, del total d'aquestes ampolles, un 71% van anar al mercat internacional. Alemanya continua sent el principal consumidor a l'estranger, seguit pels Estats Units (que han registrat un augment del 40%), Bèlgica, el Regne Unit i el Japó. També destaca, però, el creixement de dos dígits que es va registrar a Àustria (65%), Brasil (37%) i Polònia (27%).
Les expedicions al mercat interior van incrementar-se un 19% i van arribar als prop de 69 milions d'ampolles, just el mateix percentatge que les del canal online. De fet, a causa de la pandèmia aquest canal s'ha disparat en diversos sectors econòmics. "Ha sigut un any difícil amb pandèmia i amb altres conjuntures econòmiques, però el cava ha tingut uns resultats molt positius, i això demostra la seva fortalesa", ha explicat a l'ARA el president de la DO Cava, Javier Pagés.
El juny passat la denominació d'origen va aprovar un nou pla per prestigiar el producte i que preveu, entre altres mesures, que tots els caves de guarda superior, els que tenen una criança d'entre 18 i 36 mesos, siguin 100% ecològics el 2025. Això s'ha notat ja amb el nombre d'ampolles produïdes d'aquest tipus de cava, que s'ha incrementat un 65% el 2021 respecte a l'any anterior, amb prop de 23 milions d'ampolles.
La incertesa de la guerra
Precisament aquest 2022 serà un any clau per a la DO en el desenvolupament del pla perquè serà el primer any en què es començarà a veure a les etiquetes l'origen del producte i la seva qualitat. De fet, segons el president de la DO Cava ja han començat a sortir a la venda les primeres ampolles. Pel que fa a la invasió russa d'Ucraïna, Pagés ha assegurat que impactarà més o menys en el sector en funció del que s'allargui. Rússia i Ucraïna concentren el 3% de les vendes del cava. "Com tots els sectors, el cava també està patint les conseqüències de la guerra amb l'augment de la llum, el gas i les primeres matèries, però esperem que sigui conjuntural", ha conclòs.