Catalunya al revés
Els empresaris canvien de rival a l'hora de demanar inversions a l'aeroport del Prat
Qui ens ho havia de dir. El 2007, els principals empresaris i directius catalans es van trobar a l’Iese per demanar al govern espanyol la gestió no centralitzada i més inversions a l’aeroport del Prat. En canvi, catorze anys després han fet una altra reunió –aquest cop a Esade, a 700 metres de distància– en la qual la petició és que la Generalitat i l’Ajuntament de Barcelona no s’oposin a les inversions que Aena (govern central) vol fer al Prat. El món (Catalunya, en concret) al revés. La gestió descentralitzada també ha caigut pel camí, per cert, i gairebé ningú sembla trobar-ho a faltar.
Hi ha altres diferències respecte al 2007. Aquell cop es van reunir gairebé 900 empresaris. Aquest cop eren uns 120, potser per culpa de la pandèmia. Tot i el covid, els assistents encaixen les mans amb poques manies: la vacunació possiblement permet tornar a les convencions de tota la vida. A l’acte hi són tots els presidents de patronals i institucions empresarials catalanes, com Josep Sánchez Llibre (Foment), Antoni Cañete (Pimec), Antoni Abad (Cecot), Javier Faus (Cercle d’Economia) i Elena Massot (FemCat), però sobta l’absència dels primers executius de les principals empreses catalanes. El 2007 hi havia els presidents de Gas Natural, La Caixa, el Sabadell i Abertis. Fins i tot del Barça, que llavors també liderava Joan Laporta, o els líders sindicals. Aquest cop no han repetit. De l’Íbex català només hi ha Víctor Grífols (president de la companyia que porta el seu cognom), Tobías Martínez (Cellnex) i Jorge Gallardo (Almirall). Sí que hi participen, en canvi, l'històric Antoni Brufau, president de Repsol, així com José Luis Bonet (Cambra d’Espanya), José Creuheras (Planeta) i Salvador Alemany, que quan presidia Abertis va ambicionar la gestió de l'aeroport del Prat. I van estar a punt d’aconseguir-la.
Els dos actes també presenten algunes similituds: Andreu Mas-Colell ha sigut un dels impulsors de la trobada, com ho va ser fa tres lustres. Entre els presents hi havia un cert desconcert del per què d’aquests obstacles que ara apareixen, després de tota una vida demanant més inversions en infraestructures. "Hem demanat més inversions a l’Estat i seria absurd ara no aprofitar-ho", diu Mònica Roca, presidenta de la Cambra de Barcelona, la intervenció de la qual no convenç alguns, com Antoni Brufau, que prefereix no aplaudir-la. Al seu torn, Sánchez Llibre clou el seu discurs proclamant que "els sectarismes ideològics no podran passar per sobre dels interessos de tota la societat". Brufau aplaudeix.
A la sortida, els impulsors són optimistes i creuen que, a poc a poc, s’aconseguirà una solució per poder ampliar l’aeroport. Però hi ha pressa. "L’acord ha de ser molt ràpid", ha afirmat Sánchez Llibre. I això ja és tota una altra cosa.