L'economia catalana patirà poc si hi ha un Brexit dur

Un augment d'aranzels tindria un impacte moderat sobre les exportacions catalanes al Regne Unit

WEB-651px-Brexit-exportacions
Leandre Ibar Penaba
24/08/2020
3 min

BarcelonaLes negociacions entre el govern britànic i la Comissió Europea sobre la relació comercial del Regne Unit i la UE continuen. El risc que les converses acabin sense acord hi és, la qual cosa implicaria la introducció d'aranzels per a les exportacions catalanes a la Gran Bretanya, però Catalunya no estaria entre les comunitats autònomes més afectades, segons un estudi del Banc d'Espanya.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

El 30 de gener es va consumar la sortida del país de la UE, el primer pas d'una negociació més llarga que encara dura i que ha de definir quin grau d'integració econòmica i política mantindran les dues parts. Les converses han d'acabar el 31 de desembre. Si en aquesta data no hi hagués un tractat comercial, tot el comerç entre la UE i el Regne Unit passaria a regir-se segons les normes de l'Organització Mundial del Comerç (OMC) –com amb la majoria de països del món– i s'introduirien tarifes als productes europeus que es venguessin a la Gran Bretanya.

Aquest escenari sense acord –el hard Brexit o Brexit dur– tindria un impacte notable sobre les exportacions espanyoles, però seria més moderat per a les empreses catalanes, segons l'estudi del Banc d'Espanya. "En l'hipotètic cas que la relació final entre la UE i el Regne Unit impliqués l'adopció d'aranzels, la vulnerabilitat potencial de cada regió dependria no només del pes relatiu de les seves exportacions a aquest país, sinó també de l'estructura per productes d'aquestes exportacions, ja que els diferents tipus de béns suporten diferents nivells de tarifes aranzelàries", diu l'informe.

Així doncs, de mitjana, a Espanya una situació sense acord implicaria uns aranzels pròxims al 7% del valor dels productes, un nivell quasi igual en el cas català, però amb la diferència que a Catalunya les vendes a la Gran Bretanya tenen menys pes sobre el total. Les vendes catalanes al Regne Unit equivalen a un 5,3% del seu producte interior brut (PIB), mentre que les exportacions espanyoles a aquest país representen un 6,5% del PIB espanyol.

Comunitats com Múrcia i el País Valencià patirien molt més: pel tipus de producte que exporten, els aranzels aplicats estarien per sobre del 8% i, a més, les vendes murcianes i valencianes al Regne Unit representen un 9,3% i un 8,1% del seu PIB. També a la Rioja i Madrid les exportacions al Regne Unit les exportacions hi superen el 7,5% del total i tindrien aranzels elevats.

La influència de Nissan

Catalunya lidera el rànquing de comunitats pel que fa a la relació comercial amb el Regne Unit. Segons l'estudi, de tots els productes que ven Espanya a aquest país, més d'una cinquena part els fabriquen empreses catalanes. Però què exporta Catalunya a la Gran Bretanya?

L'informe calcula que el 2018 el sector que més va vendre al Regne Unit va ser l'automoció, que va representar un 34,9% del total, és a dir, més d'un terç. El van seguir els sectors alimentari i químic, amb 15,4% i un 13,4%, respectivament.

Això vol dir que, més enllà del Brexit, les exportacions catalanes al Regne Unit es poden veure afectades per un altre fenomen: el tancament de Nissan. Segons ACCIÓ, l'agència de comerç exterior de la Generalitat, el 2018 Catalunya va exportar 1.366,7 milions d'euros de productes automobilístics, dels quals 1.169,2 milions (un 85,6% del total) van ser vehicles, mentre que els 197,5 milions restants van ser components i carrosseries. La sortida de Nissan de Catalunya voldrà dir que una part d'aquestes vendes es perdran, ja que Catalunya només compta amb un altre fabricant d'automòbils, Seat, a banda del grup japonès.

De fet, la direcció de Nissan va anunciar el tancament de totes les fàbriques a Europa amb l'excepció de la que té a Sunderland, al nord d'Anglaterra, on concentrarà gran part de la producció que fins ara tenia repartida per les plantes d'arreu del continent. Igual que a Catalunya, l'automoció és un dels grans sectors exportadors de l'economia britànica, la qual cosa explica que el govern del primer ministre Boris Johnson estigui donant la màxima prioritat a la negociació d'un acord de lliure comerç amb el Japó, on té la seu Nissan i altres empreses automobilístiques amb factories al Regne Unit.

stats