Indústria
Economia 02/06/2023

Catalunya ja fabrica bateries per a avions elèctrics

Bold, amb seu a Montmeló, invertirà 25 milions en impulsar la producció i obrirà una planta als Estats Units

2 min
BOLDair

BarcelonaDe manejar bateries pel sistema híbrid de propulsió dels cotxes de Fórmula 1 a fabricar-les per a avions lleugers. Aquest és el pas que va decidir fer Bernat Carreras, fundador de Bold i exenginyer d’equips com McLaren, Alpine i Honda, en adonar-se del potencial d'aquest sistema en altres sectors. Ara, aquesta companyia amb seu a Montmeló ja fabrica en sèrie bateries per a un nou sector en auge: el de les aeronaus que s'enlairen i aterren verticalment i fan servir la propulsió elèctrica o híbrida.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

"Permet competir amb els taxis i helicòpters i fer trajectes curts; pots anar a nuclis urbans i aeroports en mitja hora de vol, amb una autonomia màxima d'entre 100 i 150 kilòmetres", apunta Carreras sobre aquest sistema. "També contribueix a reduir les emissions de CO₂, descongestiona les ciutats i és més barat que els helicòpters; és un model de negoci viable", afegeix l'empresari en declaracions al diari ARA. Aquest divendres Bold ha anunciat una inversió de 25 milions d'euros en mitjans productius i contractació, que suposarà créixer en volum i incorporar 100 persones, la gran majoria enginyers, en els pròxims dos anys. La plantilla actual està conformada per 130 treballadors.

La inversió també va destinada a obrir una nova planta de fabricació de bateries als Estats Units, enfocada al sector aeronàutic. Les bateries de Bold no només alimenten aquests vehicles aeris sinó també la indústria marina i el sector dels esports de motor. "Estem intentant entrar a la Fórmula E –categoria de competició de vehicles elèctrics– com a proveïdor de bateries. Només n'hi ha un en tot el campionat", explica Carreras.

Creixement fulgurant

Bold, que va néixer l'any 2019, ha obtingut beneficis des del seu naixement, i l'any passat va facturar quatre vegades més que el 2021. Ara la seva estratègia de creixement implica fabricar a gran escala. "Tenim els mitjans productius per fer-ho, estem entregant 1.500 bateries per a marina, són bateries de més de 300 quilos", assegura Carreras. Per a la segona meitat d'enguany, aquesta empresa catalana entregarà les primeres bateries elèctriques a fabricants d’avions o de sistemes de propulsió dels Estats Units per poder dur a terme els assajos de la tecnologia i obtenir els certificats necessaris amb l’objectiu que s’instal·lin als primers avions durant el 2024. Actualment estan en fase de prototipatge.

"Per a nosaltres és una empresa clau i un model de com volem reindustrialitzar Catalunya", ha afirmat el conseller d'Empresa i Treball de la Generalitat, Roger Torrent, aquest mateix divendres en un acte a la seu de la companyia. El conseller ha defensat que amb aquest projecte s'obren moltes oportunitats: "Des d'un punt de vista de país ens interessa molt, permet créixer a Montmeló, al voltant del circuit".

L'empresa ha rebut el suport i un ajut de 100.000 euros d'Acció, l'agència per a la competitivitat de l'empresa del departament, en el marc de la línia d'Alt Impacte.

stats