Crònica
Economia 27/05/2021

Catalans, badocs, que no ens podrem queixar!

Paula Clemente
2 min
El president d'Aena Maurici Lucena i l'economista Andreu Mas-Colell, en l'acte d'Esade moderat per Francisco Longo, professor del centre

BarcelonaEn un cervell analític, tot és una taula de pros i contres. I a Maurici Lucena li ha tocat una versió de la loteria: que l’economista que ell més respecta i que ha sigut decisiu en la seva formació intel·lectual (en paraules seves) no trobi cap pega al seu projecte somiat. Perquè el president d’Aena somia en ampliar l’aeroport del Prat i convertir-lo en un punt de connexió internacional a l’alçada dels més importants d’Europa. I aquest dijous, Andreu Mas-Colell li ha regalat la màxima expressió del suport. 

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

El president d’Aena i el catedràtic d’economia de la Pompeu Fabra estaven convocats a una xerrada organitzada per Esade per dialogar al voltant del tema. Un tema que es resumeix amb el fet que Aena creu que l’aeroport del Prat s’ha quedat petit i que Barcelona mereix una infraestructura que li aporti tota la riquesa possible. Per resoldre el problema té dues opcions: la primera implica multiplicar el soroll sobre els municipis del voltant i la segona, pertorbar un espai protegit per la xarxa europea Natura 2.000.

Triada aquesta última, Lucena sap que per convèncer l’administració pública ha de tenir-ho tot lligat. Així que ha aprofitat la xerrada per explicar que compensarà la petjada traslladant la biodiversitat d’aquest espai a un altre lloc, recordar que hi ha el precedent del port de Rotterdam (que es va trobar davant la mateixa disjuntiva) i prometre i prometre que la zona quedarà millor. 

El president d’Aena, de fet, portava dies insistint-hi. La novetat és que avui ho feia amb Mas-Colell al costat avalant el seu projecte. “No tindríem Mobile sense un bon aeroport”, ha començat. “L’Agència Europea de Medicaments va dir que l’aeroport d’Amsterdam [on finalment es va instal·lar] era millor que el de Barcelona”, ha afegit. “El primer que miren els inversors són les connexions aeroportuàries”, ha acabat Mas-Colell.

“No sé trobar cap cost”, ha explicitat l’economista: els 1.700 milions se’ls gastarà Aena i si surt malament serà cosa seva, es pot capgirar el problema amb l’espai protegit i les emissions contaminants existiran igualment per causa d’altres aeroports. “L’ampliació és necessària. Si el propietari de l’aeroport està disposat a fer la inversió, per l’amor de Déu, tinguem des de Catalunya una actitud col·laboradora”, ha implorat.

I tot això abans de treure, entre tots dos, l’artilleria pesada: l’advertiment que si es posen bastons a les rodes, després no val queixar-se. “¿Estem disposats a aguantar que Aena ampliï Barajas, no ampliï el Prat i que ho pugui justificar amb una manca de col·laboració de la part catalana?”, ha manifestat Mas-Colell. “Als catalans se’ns quedarà cara de badocs quan els avions siguin totalment sostenibles i no haguem fet aquesta ampliació”, ha completat Lucena, que encara ha llançat un últim dard: “Em molestarà molt que ens seguim queixant, els catalans, que hem de fer escala a Madrid i que no hi ha inversions a Catalunya”. 

En definitiva, tots dos units en un missatge que tot i no verbalitzar, ha quedat claríssim: catalans, badocs, que no ens podrem queixar!

stats