Un càrtel de l’automòbil controlava el 91% del mercat
171 milions: sanció rècord de la CNMC a 21 marques
BarcelonaL’automoció també. Competència va destapar ahir una trama d’acords comercials en el sector automobilístic a Espanya que suposarà la sanció més important que ha imposat mai. La multa fixada puja a 171 milions d’euros -dels quals se n’acabaran abonant 131 milions després de les exempcions- per haver compartit informació, i afecta alguns dels principals fabricants, com ara BMW, General Motors (propietari d’Opel i Chevrolet, entre d’altres), Nissan i Mercedes. El regulador considera que els intercanvis repercutien en les opcions finals dels compradors a l’hora d’accedir a descomptes. Concretament, la CNMC sancionarà 21 empreses i dues consultories, Urban Science i Snap-On, que segons l’organisme “han jugat un paper determinant en la constitució del càrtel” com a “facilitadores actives” de tota l’operació.
Aquestes firmes acaparen el 91% de la quota de mercat de la distribució d’automòbils a Espanya i, segons ha descobert l’organisme que presideix José Maria Marín Quemada, haurien intercanviat “informació confidencial comercialment sensible, tant actual com futura i altament desagregada, que cobria pràcticament la totalitat de les activitats realitzades” a través de la seva xarxa de distribució i postvenda des del 2006 fins al 2013.
Entre les empreses sancionades hi ha gairebé totes les grans distribuïdores, excepte Seat i Volkswagen, que també van formar part del càrtel però que s’han escapat de la multa per haver destapat la resta de marques. Aquestes companyies havien sigut sancionades amb un import de 39,4 milions d’euros que finalment no hauran d’abonar.
Els fabricants reaccionen
Davant la sanció, l’Associació Espanyola de Fabricants d’Automòbils i Camions (Anfac) ha sortit al pas i s’ha cobert l’esquena defensant que el sector de l’automòbil a Espanya és un dels més competitius d’Europa. La patronal ha destacat que hi ha fins a 50 marques i que cap té una quota superior al 10% en el mercat estatal.