RADAR EMPRESARIAL

Carlos Sotelo: “La patronal espanyola ja no representa la indústria de la moto, sinó els importadors”

Entrevista al fundador i conseller delegat de Scutum

Carlos Sotelo : “La patronal espanyola ja no representa la indústria de la moto, sinó els importadors”
Elena Freixa
08/02/2016
4 min

BarcelonaCarlos Sotelo (Barcelona, 1965) va fundar Scutum per desenvolupar una motocicleta elèctrica amb bateries extraïbles que encara no ha arribat al mercat. Calen recursos i trobar un model que ajudi a impulsar les vendes a particulars. De moment, es conforma amb un primer producte que ven des de l’any passat: un escúter endollable per a flotes d’empreses. Ja ha venut motos a Correus, Burger King i algunes unitats a Amazon. En paral·lel, aquesta start-up, que té Repsol i La Caixa com a socis inversors, continua buscant recursos per avançar en els seus plans.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Volíeu fer una moto per a particulars i n’heu acabat fent una per a flotes. Hi ha diferències?

Vam estar deu mesos desenvolupant un escúter elèctric urbà, que és l’S01, la moto de client particular que encara no hem llançat. Vam veure que solucionàvem un problema que és la falta d’infraestructura de recàrrega, perquè incorporàvem bateries extraïbles que podien ser intercanviables o carregables a casa. Però el mercat encara no està prou madur, per això vam redirigir-nos cap a les flotes d’empreses amb un altre tipus de moto robusta que ens ha donat bon resultat. En vam vendre 140 i aquest any en volem fer mig miler. Per no perdre diners, però, cal arribar al miler de motos, i això esperem fer-ho el 2017.

Estem parlant de números molt baixos de vendes. Quan arribarà aquest esclat de la mobilitat verda que fa anys que s’augura?

Les ciutats s’estan tancant cada cop més a la contaminació. És cert que el mercat de la moto elèctrica està molt verd a tot Europa, no només a Espanya, i que se’n parla des de fa molts anys, però no es veu. La realitat, però, és que la necessitat hi és i hi serà encara més, i fins ara no hi havia un producte prou madur al mercat. Penso que totes les motos per sota dels 125 cc seran elèctriques. Quan? Això depèn dels fabricants, no de la gent.

Algunes marques diuen que troben a faltar un mercat més madur.

La gent ja està conscienciada. Si preguntes a algú si prefereix la moto elèctrica per circular en ciutat, en un 90% dels casos et diran que sí. Però jo no aniré en moto elèctrica si és cara, si és de mala qualitat o si no soluciono el problema de la recàrrega. El primer que ho resolgui vendrà motos, i en vendrà moltes.

¿La bateria extraïble, que fabricants com vosaltres proposeu, és la solució per arrencar vendes?

El primer que ha d’avançar és el preu. El mercat de la moto és un mercat de preu i el fet que sigui més alt fa que no se’n venguin. Si fas que la bateria no sigui part de la moto, sinó que es pugui extreure, el preu baixa força. I si hi ajuntes que es puguin intercanviar en llocs com gasolineres, guanyes encara més.

Això requereix posar d’acord tota una indústria i interessos diversos.

És un problema industrial en què juguen moltes parts. Nosaltres mirem de resoldre-ho incorporant Repsol al projecte. Ells poden fer realitat l’intercanvi de les bateries, per exemple. A nivell dels fabricants, la indústria és molt petita i cadascú fa el que pot perquè no hi ha volum.

La patronal espanyola Anesdor pot ser un vehicle per fer lobi?

Anesdor és l’associació més gran que hi ha a Espanya d’empreses de motos, però ha passat de ser la de fabricants locals a ser la d’importadors. Ja no representa la indústria sinó les marques importadores. Anesdor només defensa els interessos de les grans marques, que no estan pel tema elèctric, algunes perquè no volen i d’altres perquè no poden perquè, de moment, no veuen retorn a la inversió. A tot Europa es matriculen menys de 5.000 motos elèctriques a l’any, contra els 1,1 milions de combustible tradicional.

A Catalunya ja hi ha un bon nombre de noves empreses que treballen en els seus propis models de moto elèctrica.

Tot i haver perdut les fàbriques instal·lades i deixar-se de produir més de 250.000 motos a l’any, la indústria auxiliar ha resistit. Són empreses amb coneixement i amb molta tradició i això fa possible que es pugui fer una motocicleta des de baix. En el cas de Scutum, el 60% de les peces que utilitzem es fabriquen a Catalunya. El gran repte són les cel·les de les bateries elèctriques, que les importem perquè aquí no se’n produeixen. Caldria que una gran empresa s’hi posés, però són projectes molt costosos.

Els petits fabricants catalans heu fet passos per desenvolupar un model de moto elèctric conjunt aquest any. En quina fase està el projecte?

Treballem des del ClusterMoto, que vol impulsar la moto elèctrica, i els fabricants que ens hem sumat a aquest projecte estem treballant intensament amb la Generalitat. El que es vol fer és partir d’una moto ja existent, i sembla que la nostra és la que té més números. L’objectiu és que el vehicle pugui veure la llum l’any que ve, però queden temes per discutir. El primer és crear la societat conjunta i repartir les participacions entre les empreses i la Generalitat, si finalment hi entra, a part de garantir finançament.

stats