Carlos Ghosn: L'assassí de costos que va ressuscitar Renault i Nissan
Nissan prepara la destitució del seu president després de ser detingut
BarcelonaLes autoritats nipones han detingut Carlos Ghosn, president de Nissan Motor i líder de l'aliança Renault-Nissan, un dels homes de negocis més reputats del món i referent de la indústria de l'automoció després d'haver portat els beneficis primer a Renault i després a Nissan quan passaven per una situació molt difícil i estaven en pèrdues.
Ghosn, nascut a Porto Velho (Brasil) l'any 1954, té la nacionalitat francesa, però els seus orígens són libanesos. De fet, quan tenia sis anys va marxar del Brasil al Líban amb la seva mare i els seus germans, i hi va acabar els seus estudis de batxillerat. Allà es va preparar per entrar a la universitat i els seus estudis superiors els va fer a França. El 1974 es va graduar en enginyeria a l'Escola Politècnica de París, i el 1978 es va graduar a l'Escola Nacional Superior de Mines de París.
En la seva trajectòria professional es va guanyar l'apel·latiu de 'The cost killer' (l'assassí de costos) quan va aplicar unes fortes retallades a Renault per revertir la situació de la companyia francesa, que estava en pèrdues. La seva fama va anar creixent i fins i tot es va publicar un llibre de manga explicant la seva vida. També va rebre reconeixements com el d'Home de Negocis de l'Any de l'Àsia el 2002, concedit per la revista 'Fortune'. Aquesta revista el va situar també el 2003 com un dels 10 homes de negocis més influents de fora dels Estats Units, i l'edició asiàtica de la revista el va nomenar aquell any home de l'any.
També la consultora PwC i el 'Financial Times' el van destacar com un dels principals homes de negocis del món els anys 2003, 2004 i 2005.
Carlos Ghosn va iniciar la seva carrera professional l'any 1978 a la multinacional francesa de neumàtics Michelin. Va ocupar-hi diferents càrrecs i responsabilitats. El 1996 la multinacional francesa de l'automòbil Renault, que passava per una difícil situació econòmica, el va fitxar com a vicepresident executiu.
Des d'aquest càrrec tenia la responsabilitat sobre les compres, la investigació, la enginyeria, el desenvolupament, les operacions de motors i la fabricació. La reestructuració radical que va fer de l'empresa va portar Renault a obtenir beneficis només un any després, el 1997, això sí, guanyant-se l'apel·latiu de 'The cost killer'.