Caòtic canvi informàtic al TSB, la filial britànica del Sabadell
Milions de clients es queden sense poder accedir als seus comptes
LondresEl TSB, el banc britànic que el Sabadell va comprar fa tres anys al grup Lloyd’s, ha protagonitzat els primers dos dies laborables d’aquesta setmana un dels més grans caos informàtics que es recorden del sistema bancari del Regne Unit.
Gairebé dos milions de clients, dels 5,4 que té l’entitat, han experimentat algun tipus de problema en el moment de voler accedir als seus comptes a través de la pàgina web o de l’aplicació de mòbil. Altres, a sobre, han pogut accedir a detalls i estats financers de comptes dels quals no eren els titulars. Aquest grup, però, ha sigut un nombre molt reduït, de només 70 persones, segons fonts del Banc Sabadell.
El conseller delegat del TSB, Paul Pester, va demanar ahir disculpes públicament per tots els problemes causats, i va assegurar que ningú no en resultaria perjudicat econòmicament. Hores després, a la tarda, la presidenta del Comitè del Tresor dels Comuns, Nicky Morgan, va carregar contra l’habitual “lletania d’errades dels sistemes informàtics dels bancs”. El TSB s’enfronta ara a l’escrutini dels òrgans que vetllen pels estàndards financers i per la protecció de dades personals. En el passat, RBS va ser multat amb 50 milions de lliures (57 milions d’euros) per fiascos d’aquesta mena.
Els clients del TSB havien sigut advertits per l’entitat que entre les 16 hores de divendres i les 18 hores de diumenge de la setmana passada, el servei en línia i mòbil estaria suspès mentre durava l’operació de migració de 1.300 milions de dades o arxius de clients, encara emmagatzemats en l’antic sistema informàtic del Lloyd’s. L’objectiu era encaixar-los en la nova plataforma tecnològica, Proteo4UK, desenvolupada a les oficines del Sabadell a Catalunya, per completar finalment la integració entre les dues entitats.
Però diumenge al vespre, hores després que suposadament s’acabés l’operació, les xarxes socials del banc van començar a rebre tota mena de queixes, extensives a les oficines durant els dos últims dies. Una de les més cridaneres va ser la de Matthew Neal, un client dels -en principi 70- que van poder entrar en comptes d’estalvis d’altres titulars.
Allau de consultes
Des del Sabadell, però, tracten de minimitzar la situació. Fonts de l’entitat asseguraven ahir que l’emigració havia sigut “impecable”, mentre informaven que la situació generada va néixer a partir d’una “anècdota”. Les mateixes fonts indicaven que els problemes es van originar diumenge a última hora, quan prop de 5,4 milions de clients van entrar en una mateixa franja horària als seus comptes per comprovar-ne el funcionament. Habitualment, només 1,9 milions d’usuaris es connecten a la web o l’aplicació del TSB, segons el mateix banc.
En tot cas, el Sabadell assegura que només el 2% dels clients van tenir problemes amb comptes amb tercers autoritzats. D’aquests, els ja esmentats 70 clients van entrar en alguns dels quals no eren titulars. El problema s’hauria solucionat la mateixa nit de diumenge.
No obstant, i sempre segons el Sabadell, les informacions sobre aquests problemes va generar una allau de consultes digitals que va propiciar que la nova plataforma es col·lapsés ahir. Al migdia, de fet, el TSB va decidir bloquejar l’accés al banc per internet i mòbil per intentar resoldre la situació, fet que va aixecar una nova onada de protestes. L’expectativa dels responsables de l’entitat és que ahir a la nit tot s’hagués resolt. Passades les nou del vespre, però, el problema persistia.
Així doncs, ahir a la tarda, a les 18h, el TSB entrava en el cinquè dia consecutiu en què deixava als seus clients habituals de la plataforma en línia i de l’aplicació mòbil sense poder fer cap operació. Alguns petits negocis es queixaven als mitjans de comunicació britànics de la impossibilitat que havien experimentat en les últimes noranta-sis hores de pagar les nòmines o donar les ordres pertinents per fer-ho.
Arran de les notícies sobre els problemes del banc filial, el Sabadell va caure ahir el 2,5% a l’Íbex, el segon valor que més va perdre durant la jornada.