Tres dels candidats a substituir Nissan salvarien tota la plantilla

L'empresa LG Chem i dos fabricants de cotxes elèctrics, un dels quals nord-americà, donarien feina a tots els treballadors

La fàbrica de Nissan de la Zona Franca.
3 min

Dels 35 projectes que segons els sindicats hi ha damunt la taula de la gestora que porta les negociacions de la reindustrialització de Nissan, 17 ja han presentat tota la documentació requerida per ser candidats per ocupar alguna de les tres fàbriques que l'automobilística japonesa deixarà a Catalunya. Ho ha assegurat aquest dijous la comissió de reindustrialització després de reunir-se. Com a mínim tres d'aquests projectes, expliquen fonts pròximes del sector a l'ARA, són d'una magnitud tal que ocuparien tota la factoria que Nissan té a la Zona Franca de Barcelona (on es concentren la majoria dels treballadors, més de 2.000), donarien feina a tota plantilla i fins i tot requeririen més contractacions. Es tracta de la sud-coreana LG Chem, que hi vol fer una planta de producció de bateries, i de dues companyies de vehicles elèctrics, una de les quals nord-americana.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

De fet, LG Chem va ser una de les primeres que hi mostrar interès. La idea de la companyia és invertir 1.600 milions, 600 dels quals injectats per l’Estat, per abastir de bateries les automobilístiques establertes a Espanya. Posteriorment van ser les dues companyies de vehicles elèctrics les que s'hi van posicionar. Totes dues, com la sud-coreana, donarien feina a més de 1.500 persones, que són tots els afectats per l’ERO que no es prejubilaran. Però les fonts consultades no concreten si aquestes tres opcions han presentat o no tota la documentació. A banda d'aquestes tres empreses, hi ha altres noms que s'han postulat per a la Zona Franca com Inzile, que es dedica a la fabricació de camionetes elèctriques lleugeres i que vol fer 5.000 vehicles l'any i començar a produir-ne a partir del 2022; el fabricant de motos elèctriques Silence, i empreses de fabricació de cotxes elèctrics tant europees com asiàtiques i també fabricants de bateries.

El conjunt de projectes presentats per a la Zona Franca giren al voltant de tres grans àmbits: fabricants de bateries, de vehicles elèctrics i un hub integrat per unes quantes empreses de mobilitat elèctrica. Pel que fa a les altres dues factories, la de Montcada i Reixac i la de Sant Andreu de la Barca, hi han arribat propostes vinculades a la construcció i a l'emmagatzematge industrial. Entre els projectes de la planta del Vallès Occidental hi ha una constructora amb una part del capital català, que fabrica habitatges en mòduls prefabricats per a països en procés de desenvolupament, sobretot de l’Àfrica. L’empresa en qüestió voldria les instal·lacions de Montcada per produir-hi els mòduls.

Calendari de treball

Tant la comissió de reindustrialització com la consultora KPMG no descarten que abans del 31 de març, quan està previst que es tanqui el termini per presentar propostes, augmenti el nombre de projectes candidats a ocupar alguna de les plantes catalanes de la multinacional japonesa. Un cop tancat el termini, KPMG avaluarà les propostes i, en cas que sigui necessari, podrà demanar-ne més informació a les companyies. No serà fins a l'1 de juny que una comissió de treball seleccionarà els projectes que hagin complert tots els requisits, i durant el juliol les empreses hauran de presentar les seves ofertes vinculants. Un equip de treball serà qui en farà la selecció, i només els projectes escollits entraran a la fase de negociació amb els integrants de la taula abans de l'octubre.

A la reunió d'aquest dijous, que s'ha fet telemàticament, hi han participat pel govern espanyol el secretari general d'Indústria i Pimes del ministeri d'indústria, Raül Blanco, i per la Generalitat la directora general d'Indústria, Matilde Villarroya. Blanco ha assegurat que els passos endavant que s'han fet les últimes setmanes amb projectes d'automoció poden tenir un impacte positiu en la reindustrialització de Nissan. Entre aquests passos hi ha la primera fàbrica de bateries a Espanya que va anunciar fa poc la ministra d'Indústria, Energia i Turisme, Reyes Maroto, gràcies a un consorci público-privat format per Seat (amb la seva matriu Volkswagen), l'elèctrica Iberdrola i el mateix executiu espanyol i que es faria, en paraules de la ministra, "prop de Martorell", tot i que no va concretar on. El grup Volkwagen, posteriorment, va condicionar el projecte al fet que s'hi destinin fons europeus.

La pròxima trobada de la comissió d'industrialització serà el 7 d'abril, quan ja se sabrà el nombre definitiu de candidats. El calendari s'estreny, perquè el 31 de desembre es farà efectiu l’expedient de regulació d’ocupació (ERO) que afecta uns 2.500 treballadors sumant-hi les tres fàbriques i en què s'inclouen els que es podran acollir a la prejubilació, que són prop d'un miler.

stats