Caiguda històrica de la venda de cotxes al gener

Les matriculacions es desplomen un 48,6% a Catalunya per la pandèmia i l'augment de l'impost de matriculació

Venda de cotxes
2 min

BarcelonaLa matriculació de cotxes nous a Catalunya es va desplomar un 48,6% el mes passat. És el pitjor registre històric en un mes de gener des que es va començar a elaborar l'actual l'estadística el 1989 i supera de llarg les caigudes dels anys 2011, 2012 i 2013, en plena crisi financera. El descens de vendes al gener va ser generalitzat a tot l'Estat, amb una caiguda del 51,5%, segons les dades publicades aquest dilluns per les patronals del sector.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Les principals patronals de fabricants (Anfac), de concessionaris (Faconauto) i de tallers (Ganvam) atribueixen la baixada no només a la crisi econòmica causada per la pandèmia del covid-19, sinó també a l'impacte de la tempesta Filomena en algunes parts de l'Estat, la fi del pla Renove i, sobretot, a l'encariment de l'impost de matriculació que ara queda lligat a les emissions dels vehicles i que de mitjana ha pujat un 5%.

A Catalunya es van matricular al gener només 6.442 turismes i al conjunt de l'Estat tot just es va arribar a 41.966 unitats. Malgrat les males dades, Catalunya no se situa entre les pitjors comunitats. A Extremadura les vendes de turismes van caure gairebé un 70% i a les Balears el descens va ser de quasi el 69%. Madrid, molt castigada pel Filomena, va matricular un 57,6% menys de turismes. Per tecnologies, a Catalunya la venda de cotxes de gasolina va caure un 54%, la de cotxes dièsel va baixar un 57,4% i la de la resta de tecnologies va baixar un 24,9%.

Destaca la caiguda de matriculacions de cotxes híbrids i elèctrics, que els últims mesos, malgrat la debilitat del mercat, anaven augmentant. Però al gener s'ha trencat la tendència i es van matricular 693 híbrids (-41,3%) i 329 elèctrics purs (-39,8%).

La marca més venuda, amb 4.524 cotxes, va ser Seat, per davant de Peugeot, Toyota, Renault i Dacia. El nou León de la marca de Martorell va ser el cotxe més demandat, amb 1.478 unitats venudes, per davant del Dacia Sandero, el model que ha liderat el mercat els últims mesos.

Reactivar la demanda

Les patronals del sector han fet una crida al govern espanyol perquè ajudi a reactivar la demanda d'un mercat "pràcticament desaparegut", en paraules de Raúl Morales, director de comunicació de Faconauto. Les patronals destaquen que cal polítiques que, a més de promoure la descarbonització, afavoreixin la renovació del parc d'automòbils. Per a Noemí Navas, d'Anfac, en la baixada de les vendes del gener també hi ha influït la fi del pla Renove.

stats