AUTOMOCIÓ
Economia08/09/2019

La caiguda del dièsel dona ales al cotxe elèctric

Tot i el creixement dels propulsors alternatius, Espanya és a la cua d’Europa en electromobilitat

Xavier Grau
i Xavier Grau

BarcelonaLa consciència sobre la preservació del medi ambient, i també la normativa, han impulsat de llarg la producció i comercialització de vehicles amb sistemes de propulsió alternatiu, especialment des de l’esclat de l’escàndol del Dieselgate. Però el canvi s’està accelerant en els últims mesos fins al punt que a Catalunya els cotxes amb combustibles alternatius -elèctrics, híbrids i híbrids endollables, gas en les seves diferents modalitats i hidrogen- estan a punt de desplaçar els dièsel.

Inscriu-te a la newsletter Primer set per al SabadellInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

La progressió a Catalunya el 2019 ha sigut molt ràpida. A l’agost, l’últim mes del qual hi ha dades, aquests vehicles alternatius van suposar un 13,6% de les vendes, mentre que els de dièsel van ser poc menys del 18%. En números absoluts, es van matricular 1.926 cotxes dièsel i 1.458 de sistemes de propulsió alternativa. És difícil veure la progressió perquè la patronal no ha començat a registrar fins a aquest any les vendes segons el sistema de propulsió per comunitats.

Cargando
No hay anuncios

Però a nivell de tot l’Estat ja fa més temps que hi ha estadístiques i el canvi ha sigut molt ràpid. Primer es va produir el sorpasso dels cotxes de gasolina als dièsel i ara els cotxes de combustibles alternatius creixen d’una forma bastant exponencial. A començaments de l’any 2014 els cotxes dièsel superaven el 70% de les matriculacions, superant de llarg els de gasolina, que no arribaven al 30%, mentre que les tecnologies alternatives tot just arribaven a l’1,7% del total.

A finals del 2017 els cotxes de gasolina igualaven en vendes els dièsel i des de llavors no han deixat de créixer. El mes passat, els automòbils impulsats amb gasolina eren quasi el 60%, mentre que els dièsel tot just arribaven al 27%. Però a banda d’aquesta inversió de les proporcions, s’ha produït un creixement exponencial dels alternatius, que ja són un 13,7% del total, un percentatge que dobla el de l’agost de l’any passat.

Cargando
No hay anuncios

De fet, segons les dades de la patronal de constructors, a Espanya s’han matriculat els vuit primers mesos de l’any 97.515 turismes electrificats, híbrids i de gas, un 35,7% més que en el mateix període de l’any anterior.

I dins dels alternatius, els elèctrics són els que creixen més. Segons les dades d’Anfac referides a turismes, en els vuit primers mesos de l’any s’han matriculat 3.031 cotxes elèctrics, un 120% més que el mateix període de l’any passat. Però és un miratge, ja que només són el 0,31% del total del mercat. Els híbrids endollables van augmentar un 24%, els de gas un 36,5% i els híbdris no endollables un 31,23%.

Cargando
No hay anuncios

Però mentre els alternatius creixen, les matriculacions de dièsel a Espanya han caigut un 32,4% en el que portem d’any, i els de gasolina just es mantenen (0,19% de creixement). En el cas de Catalunya, els electrificats pugen un 63% en el que portem d’any, els híbrids un 16% i els propulsats per gas gairebé un 14%.

Les patronals saben que hi ha molt camí per fer. “Cal avançar cap a un model adequat de mobilitat sostenible i descarbonitzada”, assegura el president de la patronal de concessionaris Faconauto, Gerardo Pérez. No obstant això, demana al govern espanyol un pla de desballestament per incentivar la renovació del parc.

Cargando
No hay anuncios

A la cua d’Europa

El president d’Anfac, José Vicente de los Mozos, en la memòria del 2018 publicada recentment, indica que “si el nivell de penetració del vehicle elèctric a Espanya és del 0,5% és molt difícil que s’hi fabriquin més models” i demana més implicació de l’administració i millorar la infraestructura de recàrrega.

Cargando
No hay anuncios

De fet, segons l’últim baròmetre d’electromobilitat de la patronal, el País Basc, Catalunya i Castella i Lleó encapçalen el rànquing a l’Estat de desenvolupament d’infraestructures de recàrrega. Però dins d’Europa, Espanya ocupa el penúltim lloc en aquest rànquing, per sota de la mitjana de la UE i molt lluny dels països capdavanters com els Països Baixos o Noruega.

No és l’únic indicador negatiu. A Espanya, Madrid lidera el rànquing de penetració de vehicles electrificats, seguida d’Extremadura, les Balears, Catalunya i Navarra. Però dins d’Europa, la penetració del cotxe electrificat a Espanya està per sota de la mitjana de la UE i també de la mitjana de l’eurozona. Entre els grans estats europeus, només Itàlia presenta pitjors resultats que Espanya tant en infraestructura com en penetració del cotxe elèctric.