BarcelonaNomés 34 dies després d’anunciar el seu adeu, Cabify torna a Barcelona amb un desafiament amagat en la lletra petita. Ho farà a través d’un truc legal amb què espera poder esquivar les limitacions del decret del Govern sobre les VTC. L’aplicació va anunciar aquest dimecres el seu retorn als usuaris, a qui va tranquil·litzar dient-los que podrien fer-la servir gairebé amb normalitat. En els nous termes i condicions que la companyia farà acceptar als clients, Cabify inclou una fórmula segons la qual aquests passaran a signar un contracte anual gratuït amb el servei. L’empresa confia en aquesta fórmula perquè els usuaris només hagin d’esperar els 15 minuts obligatoris que marca el decret de la Generalitat en el seu primer trajecte. Per als següents, la reserva podrà tornar a ser immediata.
Inscriu-te a la newsletter Primer set per al SabadellInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi
Així ho van confirmar fonts pròximes a Cabify a l’ARA i també el seu responsable a Espanya, Mariano Silveyra, al digital La Información. L’empresa assegura que amb el seu nou model ha adaptat l’operativa al nou marc normatiu. A partir d’ara Cabify disposarà d’una flota d’uns 300 cotxes propis, mentre que abans de deixar Barcelona al gener treballava amb flotes de vehicles independents. “L’empresa surt al rescat del sector i dels milers de llocs de treball generats a Catalunya amb l’adopció d’un nou i costós model de negoci”, va insistir ahir l’aplicació. Segons assegurava en el comunicat, aquest nou model implicarà “un canvi significatiu en les seves condicions d’operació”, perquè deixarà de limitar-se al paper d’intermediari tecnològic.
A la pràctica, el propietari dels cotxes a partir d’ara serà una filial de Cabify amb el nom de Prestige and Limousine SL. En canvi, a les altres ciutats on treballa Cabify ho fa com a agència de viatges. “Aquest model no és el millor per a una ciutat i una comunitat que són símbol d’innovació i de progrés”, defensa l’aplicació. En aquest sentit, afegeix que “malgrat les restriccions imposades a la seva activitat, Cabify aposta per oferir una resposta de qualitat al milió d’usuaris registrats a Catalunya”.
Encara que la imposició d’un període de 15 minuts entre la contractació i el servei va ser el punt central de desacord entre la Generalitat i les VTC, no serà l’única condició que haurà de complir Cabify per treballar a Barcelona. En el decret de les VTC impulsat pel conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, també s’inclou que no podran geolocalitzar els vehicles dins l’aplicació, aparcar els cotxes a la via pública (ho hauran de fer en un pàrquing) i caldrà que anotin tots els trajectes en un registre electrònic. A més, el ple de l’Àrea Metropolitana ja va aprovar a finals del mes passat ampliar el termini d’espera a la precontractació fins a una hora, una mesura que estarà un mes en període d’al·legacions. Tot i així, aquesta normativa municipal serà més fàcil d’aturar als tribunals que el decret de Calvet, i l’Autoritat Catalana de la Competència ja va avisar que la podria impugnar.
En tot cas, Cabify es va mostrar ahir confiada en el fet que el decret aprovat pel Govern “sigui declarat nul pels tribunals en un futur pròxim”, perquè considera que la mesura vulnera la llibertat d’empresa. En aquest sentit, el Consell de Garanties Estatutàries ja va emetre un informe en què apuntava que el període de 15 minuts vulnerava aquest aspecte. Al tancament d’aquesta edició, el departament de Territori i Sostenibilitat encara no s’havia pronunciat sobre els plans de Cabify per tornar a Catalunya ni tampoc havia confirmat si la fórmula per esquivar el decret era legal.
Els taxistes, atents
L’anunci del retorn de Cabify a Barcelona va desencadenar ràpidament la reacció dels taxistes. “Un cop més es demostra que manipulen, menteixen i enganyen l’opinió pública”, va etzivar Tito Álvarez, el portaveu de l’associació Élite Taxi i una de les cares més visibles del sector. Segons va assegurar, els taxistes sempre han tingut clar que Cabify no se n’aniria del tot “perquè tenen massa diners invertits” a Barcelona. “S’han d’adaptar a les normes com fan en altres països”, va insistir Álvarez, que va assegurar que el fugaç adeu de l’aplicació demostra “la pel·lícula que han venut a tothom”.
Després que s’aixequés la vaga del taxi i un cop aprovat el decret de la Generalitat per limitar l’activitat de les VTC, el col·lectiu ja va deixar clar que estarien atents al compliment de la normativa de les flotes. “Tindrem els ulls ben oberts i estarem molt a sobre perquè es compleixi la normativa; si no es compleix, ja sabem què passarà”, va afirmar Álvarez. L’avís és clar: les mobilitzacions tornaran en cas que Cabify aconsegueixi burlar el decret.
Encara que fins ahir l’aplicació no va fer pública la tornada a Barcelona, hi havia alguns indicis que indicaven que la història de Cabify amb la ciutat no s’havia acabat del tot. Amb l’aprovació del decret de Territori, les flotes de VTC van alertar que la normativa comportaria “l’ERO més gran de la història” a Catalunya. Però la veritat és que ara com ara només s’ha presentat un expedient de Vector Ronda per a 392 empleats. Moove Cars també en va comunicar un altre de caràcter temporal al departament de Treball, però la Generalitat el va rebutjar.
LES CLAUS
1. Què ha modificat Cabify per tornar a Barcelona?
L’empresa de VTC torna a Barcelona aprofitant una possible escletxa legal en la nova regulació del sector. Cabify inclourà a partir de demà una clàusula en els nous termes i condicions que han de subscriure els clients a través de les aplicacions segons la qual aquests passen a signar un contracte gratuït d’un any. D’aquesta manera, l’empresa confia poder esquivar el període de 15 minuts d’espera que marca la nova normativa, que només s’aplicarà al primer trajecte.
2. Per què les empreses de VTC van decidir abandonar Barcelona?
Les dues grans companyies del sector de les VTC, Cabify i Uber, van decidir marxar de Barcelona arran de l’aprovació d’un nou decret llei de la Generalitat que imposava, entre altres mesures, un període de 15 minuts entre la contractació i l’execució del servei. Les dues empreses van considerar que els canvis normatius impedien treballar a Barcelona i van anunciar que se n’anaven de la ciutat a finals de gener.
3. Com canvia Cabify el seu model?
Cabify disposarà ara d’un total de 300 vehicles propis, mentre que abans del canvi normatiu els cotxes pertanyien a flotes independents de vehicles. L’empresa va recalcar que “aquest model no és el millor per a una ciutat i una comunitat que són símbol d’innovació i de progrés”.
4. Confia Cabify que torni a canviar el marc legal?
Sí. En el comunicat, l’empresa es mostra esperançada que finalment els reguladors tombaran el decret que imposa 15 minuts d’espera per als clients abans de contractar un VTC, perquè això suposa un impediment a la llibertat d’empresa, tal com ja ha declarat un informe no vinculant del Consell General de Garanties Estatutàries i com ha deixat entreveure l’Agència Catalana de la Competència.
5. Com ha reaccionat el taxi?
Els taxistes han assegurat que tenien clar que Cabify tornaria a Barcelona perquè hi tenen massa diners invertits, i perquè -a parer seu- van fer el gest d’anar-se’n per pressionar les administracions. El sector ja amenaça amb noves mobilitzacions.