David Cebon: "Un bus d'hidrogen verd consumeix tres cops més electricitat que un d'elèctric"
Professor de Cambridge i membre de Hydrogen Science Coalition
BarcelonaL'hidrogen verd es presenta sovint com la clau per a la transformació energètica, però produir-lo requereix encara molta energia. És el que adverteixen científics com David Cebon, professor d'enginyeria mecànica a la Universitat de Cambridge i membre de la Hydrogen Science Coalition, creada per acadèmics i investigadors per nodrir el debat sobre el futur de l'hidrogen. Cebon va ser a Barcelona per participar en l'Assemblea Global sobre Hidrogen Verd, inaugurada per la ministra de Transició Ecològica, Teresa Ribera, i allà va voler deixar clar que alguns dels usos que estem donant ara a l'hidrogen verd són altament ineficients.
És l'hidrogen verd la solució a la crisi climàtica?
— No crec que sigui la solució. Com a combustible, per exemple, no és gens eficient, i per a les calefaccions dels edificis també és una mala solució. Per escalfar un edifici amb hidrogen verd cal sis cops més energia que si ho fas amb bomba elèctrica. Això vol dir que si fa falta una turbina eòlica per nodrir la calefacció d'un edifici, caldrien sis turbines per proveir el mateix edifici escalfat amb hidrogen verd. En general, la generació d'hidrogen verd requereix tanta electricitat que estàs escollint una solució que no es podrà aconseguir mai i mentre ho fas estàs alentint el procés global de descarbonització. L'hidrogen verd és una solució per substituir l'hidrogen gris.
Què és l'hidrogen gris?
— Ara mateix l'hidrogen que es produeix, que es destina sobretot a plantes químiques i producció de fertilitzants, genera l'equivalent a les emissions de tot el sector de l'aviació, un 2% de les emissions globals. Perquè es fa amb electricitat de fonts contaminants. Substituir-lo per hidrogen verd, és a dir, el que es genera amb energies netes, no és fàcil, però és important que es faci. És el primer que caldria fer amb l'hidrogen verd.
I els busos d'hidrogen verd que han comprat ciutats com Barcelona?
— Els autobusos d'hidrogen verd consumeixen tres cops més electricitat que la que consumiria un autobús elèctric. Electrificar els vehicles directament és molt més efectiu. Per exemple, si tots els camions i busos del Regne Unit fossin d'hidrogen, caldria duplicar la quantitat total d'electricitat que generem en general com a mitjana. I per fer això s'estarien retardant altres projectes de descarbonització. És molt millor utilitzar l'electricitat directament per fer funcionar els vehicles i assegurar-te que sigui renovable.
I què me'n diu, de l'aviació i els vaixells?
— Aquests són els dos sectors més difícils de descarbonitzar, i cadascun representa un 2% de les emissions de CO2 globals. Això vol dir que tenen una prioritat molt baixa en el procés de descarbonització: si transformes tota la resta i no fas res amb l'aviació, ja estaràs reduint el 98% de les emissions. El primer que cal transformar és la calefacció i el transport terrestre. Tot i això, si vols usar l'hidrogen verd, potser és una solució per als avions, però no com a combustible directe perquè necessita massa espai dins de la nau. Per a l'aviació hi ha dues opcions: els biocombustibles, tot i que actualment no n'hi ha prou, i els e-fuel o carburants sintètics derivats de l'hidrogen. Això seria molt car, però si has de tenir una forma de transport molt més cara que la resta, ¿quina escolliries? No serien els cotxes i busos, sinó més aviat els avions.
Els vaixells són més fàcils de transformar?
— Els vaixells per a trajectes costaners es poden electrificar, el problema són els de llarga distància. En la meva opinió, per a aquests la solució és el biocombustible. Perquè un altre problema de l'hidrogen per a la navegació és que la majoria de companyies navilieres el que volen és utilitzar-lo per generar amoníac com a combustible. I això té dos problemes, el primer és que necessites molta més energia i, per tant, és molt poc eficient, però el segon problema és que l'amoníac és verinós. Si ara veiem vaixells que s'enfonsen, vessen petroli i destrossen l'entorn, imagina't si el que vessen és amoníac. Pot enverinar zones molt grans dels oceans i seria una catàstrofe ecològica.
En resum, l'hidrogen verd per a què es podria utilitzar?
— Per als usos que ara es donen a l'hidrogen gris, com són la producció química i de fertilitzants, i potser per a la indústria pesant, com la metal·lúrgica, que requereix temperatures molt altes que es podrien generar amb hidrogen verd.
Quina és la recepta per a la transició energètica?
— Tot es resumeix en dues coses: la primera és l'eficiència energètica, és a dir, cal fer servir la mínima energia possible per a tots els usos. I la segona és fer que tota aquesta energia sigui de fonts renovables.