Brussel·les vol multar amb 30.000 euros els fabricants per vehicle trucat
Brussel·lesEncara paint les conseqüències del cas Volkswagen en la indústria automobilística, Brussel·les ha decidit posar fil a l’agulla i ha proposat reformar el sistema d’homologació de vehicles que circulen pel territori de la Unió Europea (UE). La Comissió Europea (CE) vol més poders perquè, en cas de trobar-se un altre escàndol sobre motors trucats, pugui sancionar amb fins a 30.000 euros els fabricants per cada vehicle que no compleixi les normes.
La nova legislació encara ha de ser aprovada pels estats i el Parlament Europeu. Els països fins ara sempre han estat molt reticents a cedir les seves competències sobre la indústria automobilística, de manera que encara pot estar subjecte a canvis fins que pugui aprovar-se definitivament.
La Comissió Europea no vol més escàndols en la manipulació de motors i vol crear sancions dissuasòries per als fabricants que es vegin temptats d’incomplir la normativa. Multarà fins a 30.000 euros per cada vehicle trucat, sempre que l’Estat no hagi pres mesures abans. Brussel·les admet que es va veure, "especialment en el cas de Volkswagen", lligada de mans. Sense tenir potestat de demanar a Alemanya que investigués o sancionés el fabricant. Mentrestant, 8,5 milions de vehicles de la companyia alemanya circulaven per la UE emetent una contaminació molt més elevada de la permesa.
Per això, la proposta se centra en tres punts principals. Actualment, quan un Estat membre homologa un tipus de vehicle, automàticament és vàlid per circular a la resta de la UE. No obstant, la Comissió Europea tem per l’existència d’un "conflicte d’interès" perquè els fabricants, en la majoria de casos, paguen als serveis tècnics nacionals directament per tenir el vist-i-plau i els seus automòbils puguin circular.
Per aquesta raó, demanarà reforçar la indepèndencia dels exàmens tècnics, vigilats per tècnics de la Comissió Europea i dels Estats, i prohibirà als fabricants pagar directament als tècnics. En el moment que s’aprovi la nova legislació, seran els països que hauran de recaptar els diners dels fabricants per pagar als serveis. Aplicarà també auditories per confirmar que es compleixi tota la normativa. Els models de vehicles, si superen tots els exàmens podran circular, però cada cinc anys es revisarà que segueixen complint les normes.
Fins ara, els vehicles que passen pel control tècnic són aquells que encara no han entrat al mercat, però l’Executiu comunitari es dota de més poders per també revisar els models que estan en funcionament per les carreteres europees. Així, podrà demanar a un fabricant que retiri tots els models de vehicles afectats si no compleixen les normes. Brussel·les ja no vol esperar que actuin als Estats. Per això ampliarà també les seves competències per “suspendre, restringir o tancar els serveis tècnics que siguin massa flexibles en l’aplicació de la legislació”.
Tot i que la proposta es va començar a planejar abans de l’escàndol de Volkswagen, el vicepresident d’Ocupació i Creixement, Jyrki Katainen, ha admès que els casos de la manipulació d’emissions han demostrat que “el sistema que permet que els cotxes circulin ha de millorar”. Katainen espera que amb el nou pla, els consumidors tornin a recuperar la confiança en el sector automobolístic europeu, clau en una economia com l’europea, actualment amb un tímid creixement.
En aquest sentit, la comissària d’Indústria, Elzbieta Bienkowska, creu que la proposta envia un senyal clar a la indústria que ha viscut amb, moltes vegades, la connivència dels Estats. L’escàndol dels motors trucats de la companyia Volkswagen va esclatar als Estats Units fa cinc mesos, tot i que la gran majoria de vehicles afectats es trobaven a Europa sense que ningú no hagués donat l’alarma. Per aquesta raó, creuen que amb la nova normativa s’equiparan a les mesures preses a l’altra banda de l’Atlàntic.
Al marge de la proposta, l’Executiu també ha anunciat que multa amb 138 milions d’euros a les companyies japoneses Melco (propietat de Mitsubishi Electric) i Hitachi, per haver pactat preus i repartir-se clients en el sector dels alternadors i els motors d’arrencada, dos components imprescindibles dels automòbils.