Brussel·les estreny el control a Volkswagen
La CE demana als Vint-i-vuit que investiguin les noves irregularitats abans de final de mes
BarcelonaMentre l’escàndol de Volkswagen creix dia a dia, les autoritats de Brussel·les volen mostrar-se més dures amb el frau de les emissions. Per aplanar el camí, el president del grup, Matthias Müller, ha enviat una carta a la Comissió Europea (CE), filtrada a l’agència Reuters, en la qual assegura que el grup assumirà els impostos de més que hagin de pagar els clients afectats per les emissions excessives de CO2, que la companyia ha reconegut que poden afectar 800.000 cotxes.
Per la seva banda, el comissari d’Energia i Clima, Miguel Arias Cañete, i la comissària de Mercat Interior i Indústria, Elzbieta Bienkowska, van demanar ahir als 28 estats de la unió que investiguin abans de final de mes les últimes irregularitats assumides per la companyia automobilística, que podrien afectar 800.000 vehicles més dels que s’havia reconegut en un principi, referents en aquest cas a les emissions de diòxid de carboni (CO2).
Els dos comissaris van voler espolsar-se les puces per deixar ben clar que no coneixien aquest nou frau en les emissions. “Voldríem tenir el suport dels estats membres per descobrir com i per què va poder passar això”, asseguren els comissaris en una carta que han enviat als ministres d’Indústria de la UE. Però també els recorden que són les autoritats nacionals les que han de garantir que els fabricants compleixen les exigències legals. També diuen que són les autoritats de cada estat les que han d’aplicar les proves de consum de combustible i emissions de CO2 dels vehicles que surten al mercat.
Els comissaris asseguren en la missiva que ja estan en contacte amb les autoritats alemanyes, però esperen que la resta dels estats facin les seves investigacions per aclarir si s’han complert les regles. Posen un termini: volen la informació abans que s’acabi el mes de novembre. Els comissaris tenen pressa per posar fil a l’agulla en aquest cas i es posen a disposició com a punt d’intercanvi d’informació entre les autoritats dels diferents estats.
De fet, alguns estats s’han posat a fer els deures. La ministra francesa d’Ecologia, Ségolène Royal, va informar ahir que a França ja han fet proves dels nivells d’emissions d’òxid de nitrogen (NOx) en condicions reals de conducció. Les emissions de NOx per sobre de les permeses van ser el primer frau admès per Volkswagen, abans de confirmar que també hi ha motors que superen les emissions de CO2. La ministra francesa en una entrevista a France Info va dir que les proves “confirmen l’engany”. Per acabar de comprovar-ho, d’aquí a final de mes França dissenyarà un nou test que es farà a una mostra de 100 cotxes escollits per sorteig.
D’altra banda, el comitè d’empresa del consorci alemany ha demanat a la direcció del grup iniciar converses immediatament per rebre informació sobre la retallada de les inversions. “Fins ara només hem vist mesures individuals, però no s’ha presentat un pla global”, va dir Bernd Osterloh, president del comitè.
Renúncia i rebaixa de nota
I mentre l’escàndol creix, la companyia va sumant baixes. Ahir va transcendir que el cap de disseny del grup, Walter de Silva, de 64 anys, deixarà el càrrec a final de mes. De Silva va arribar a Seat l’any 1998 i va anar pujant dins del grup, primer assumint el disseny d’Audi, Lamborghini i Seat, i finalment sent escollit cap de disseny de tot el grup. La companyia va voler desvincular aquesta renúncia de l’escàndol.
Moody’s va anunciar ahir que rebaixa el ràting del deute a llarg termini de Volkswagen Financial Services i Volkswagen Bank, les financeres del grup, d’Aa3 a A1. Moody’s ja havia rebaixat la qualificació del grup d’A2 a A3 després de l’escàndol de les emissions de CO2.