Moda

Brussel·les posa la moda ràpida en el punt de mira

La Comissió vol que els consumidors tinguin dret a conèixer la durada i opcions de reparació de tots els productes

Compradors carregats amb bosses de marques de moda ràpida pels carrers de Barcelona.
2 min

Brussel·les"La moda ràpida està passada de moda". És la declaració d'intencions de la Comissió Europea en la proposta que ha presentat aquest dimecres perquè el consum, producció i comerç de tèxtils a Europa sigui més sostenible. És el quart sector que genera més impacte mediambiental després de l'alimentació, l'habitatge i el transport. La producció de roba està al top tres d'activitats econòmiques que més aigua necessiten i, de mitjana, cada europeu es desprèn d'uns 11 kg de roba a l'any. Una de les principals causes és l'anomenada fast fashion o moda ràpida, que Brussel·les ha posat al punt de mira dins la seva estratègia per aconseguir una economia circular i més sostenible de cara al 2030. Entre les mesures proposades, hi ha la de fixar criteris obligatoris de reciclatge i reutilització en el disseny dels productes o un passaport digital que informi de l'impacte mediambiental de cada peça.

A mitjà termini, la Comissió Europea es proposa que de cara al 2030 tots els productes tèxtils que entrin o es produeixin a Europa siguin sostenibles, de llarga durada i respectuosos amb el medi ambient, cosa que també implica, per exemple, garantir que no contenen microplàstics o que una part (sinó totes) de les seves fibres són reciclades. El 81% del consum tèxtil de la UE és roba de vestir. "Les tendències a fer servir peces de roba durant períodes cada vegada més curts abans de llençar-les són les que contribueixen més a patrons insostenibles de sobreproducció i sobreconsum", diu l'executiu comunitari, que així apunta directament i clarament a la indústria de la moda ràpida. Brussel·les també "encoratja" els governs a prendre mesures fiscals. Per exemple, per incentivar la producció més sostenible i controlar millor l'exportació de rebuig tèxtil.

Informació sobre la durabilitat i prou etiquetes 'eco' falses

Tot plegat s'emmarca dins una estratègia més àmplia d'economia circular que posa també al focus el sector de la construcció amb criteris i mesures similars als de la roba i a través dels quals també es pretén millorar els drets dels consumidors europeus. Brussel·les proposa esmenes diverses a la directiva dels drets del consumidor per obligar comerciants, fabricants i distribuïdors a informar de manera molt més clara i transparent sobre la vida dels productes i també sobre les seves possibilitats (o no) de reparació i actualització. El consumidor té dret a saber quina és la vida prevista del producte més enllà dels dos anys de garantia del producte, per exemple. Com també té dret a saber quines limitacions tindrà a l'hora de trobar peces de recanvi. Ara bé, segons la proposta de la Comissió Europea (que ha de ser negociada i aprovada per l'Eurocambra i els governs), són els productors els que decidiran quina és la millor manera d'oferir aquesta informació: si a través de les etiquetes tradicionals o d'informació en línia, per exemple.

Per això, l'executiu comunitari, a través del seu vicepresident per al Green Deal, Frans Timmermans, proposa afegir a la llista de pràctiques comercials prohibides les que impliquin l'anomenat greenwashing o l'obsolescència programada. Dit d'una altra manera, els béns i serveis que comprem no haurien de portar etiquetes eco, bio o environmental friendly si no està prou justificat o provat de quina manera contribueixen a preservar el medi ambient. Entre aquestes pràctiques prohibides també hi ha la de no informar correctament sobre les limitacions de reparació d'un producte.

stats