Brussel·les investiga Renfe per abús de posició dominant
La Comissió Europea tem que l'operador negués l'accés a informació a agències i webs de venda de bitllets
Brussel·lesBrussel·les ha anunciat aquest divendres que ha obert una investigació formal per avaluar si Renfe podria haver abusat de la seva posició dominant a Espanya "al negar-se a facilitar tot el seu contingut i dades en temps real a les plataformes competidores" que agrupen la compravenda de bitllets de totes les companyies ferroviàries, com podria ser el comparador de preus TheTrainline o webs d'agències de viatges en línia. "La Comissió Europea tem que Renfe hagi restringit la competència al negar-se a proporcionar el contingut complet de la seva gamma de bitllets, descomptes i opcions a temps real", informa l'executiu comunitari a través d'un comunicat.
Així, la Comissió Europea contraposa que, tot i que Renfe "ofereix actualment el seu contingut i dades en temps real a les seves pròpies pàgines web i aplicacions", pot haver evitat proporcionar l'"accés directe a la informació requerida" als portals de venda de bitllets. "Aquestes plataformes han de tenir accés al contingut complet i a les dades en temps real de Renfe per adaptar les seves ofertes a la necessitat dels clients", recorda Brussel·les, que assegura que aquesta actitud pot afectar negativament els consumidors.
L'executiu comunitari avisa que si la investigació demostra que la companyia espanyola té "aquest comportament" pot infringir les normes de competència de la Unió Europea, que "prohibeixen l'abús de posició dominant". "La competència en el mercat de venda de bitllets per tren és crucial per garantir l'accés dels clients a serveis ferroviaris assequibles i per promoure els mitjans de transport respectuosos amb el medi ambient", ha destacat la vicepresidenta de la Comissió Europea i titular de Competència, la liberal danesa Margrethe Vestager.
Brussel·les ja ha informat Renfe i les diferents autoritats de competència dels estats membres que ha obert una investigació. D'altra banda, la Comissió Europea assegura que "no existeix cap termini legal per posar fi" al procés i que la seva duració depèn de diferents factors, com la complexitat de l'assumpte en qüestió i la col·laboració de l'empresa privada amb l'administració. En aquest sentit, Renfe ja ha reaccionat a l'anunci de Brussel·les i ha assegurat que està "cooperant intensament" amb l'executiu comunitari per "arribar a una solució consensuada".