Brussel·les avisa que cal comprovar l'impacte que l'ampliació del Prat tindria en el delta
La Comissió Europea adverteix que les obres no haurien d'afectar l'entorn de "forma significativa"
BarcelonaNou avís de la Comissió Europea en plena negociació per l'ampliació de l'aeroport del Prat. Fonts de l'executiu comunitari han advertit en declaracions a Efe que el projecte no hauria d'afectar "de forma significativa" l'entorn del delta del Llobregat i els ecosistemes que pertanyen a la xarxa europea Natura 2000. Però, més significativament, aquestes veus recorden que, abans d'aprovar els plans per fer créixer el Prat (Aena ha posat finals de setembre com a data límit per portar la decisió al consell de ministres), les autoritats espanyoles "han de comprovar a través d'una avaluació adequada" quines seran les possibles repercussions.
Brussel·les confirma que l'administració espanyola ja s'hi ha posat en contacte per informar sobre el projecte d'ampliació del Prat i assegura que en cas que tiri endavant posarà en marxa un seguiment. Per allargar en 500 metres la tercera pista sobre l'estany de la Ricarda, Aena haurà de complir amb la directiva europea sobre hàbitats i aus i garantir que no s'alteri el fràgil equilibri d'aquest ecosistema. Els plans del gestor aeroportuari passen per replicar les hectàrees afectades (fan el càlcul sobre 27 hectàrees) en altres punts del Baix Llobregat, principalment a la zona del Parc Agrari que pertany a Viladecans.
Recorregut legal
La Comissió Europea ha estat gairebé sempre present en el debat sobre l'ampliació del Prat dels últims mesos. Els detractors de l'operació insisteixen que Brussel·les la bloquejarà per incompliment dels criteris ambientals i estan convençuts que l'aprovació no tindria recorregut. Altres fonts del sector, però, recorden que l'executiu comunitari podria intervenir només després que s'interposi una denúncia, fet que endarreriria una hipotètica paralització de les obres. Aena, en canvi, està convençuda que la Comissió considerarà d'interès general aquesta millora de la capacitat de l'aeroport.
La Generalitat és qui hauria de demanar a Brussel·les que modifiqui la xarxa Natura 2000 per allargar la tercera pista. La consellera d'Acció Climàtica, Teresa Jordà, ha assegurat a l'ARA que calen "rigor i dades" més enllà de la presentació que els ha enviat Aena. No obstant, confirma que el Govern vol prioritzar que es mantingui la inversió i analitzar les solucions amb més marge.